Branchen skuffet over kørekortsomlægning
Til stor overraskelse for transportbranchen har regeringen netop besluttet at standse overdragelsen af ansvaret for en lang række opgaver fra politiet til Færdselsstyrelsen.
Det ærgrer transportens to store brancheforeninger, ITD og DTL.
- Vi er naturligvis ærgerlige over, at den nuværende regering ikke har ønsket at bruge de nødvendige penge til at styrke Færdselsstyrelsen så meget, at en række opgaver af typisk ikke-politimæssig karakter kunne finde vej over i Transportministeriet. Men uanset hvad, så er der altså et voldsomt behov for at se på administrationen af de berørte områder og bruge noget tid og nogle kræfter på at få tingene effektiviseret hos politiet, udtaler DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.
- Det er meget skuffende, at de mange, gode argumenter for en samling af opgaverne under det ministerium og den styrelse, der har ekspertisen, alligevel ikke finder sted, så vi kunne få sat skub i en modernisering og digitalisering af de systemer, der anvendes til administration på områderne. Vi havde store forventninger til overflytningen af opgaver, som ville kunne sikre en mere effektiv og smidig administration og dermed kortere ventetider til gavn for både virksomheder og borgere, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef hos ITD.
I marts 2019 besluttede den daværende regering ellers, at Færdselsstyrelsen skulle overtage ansvaret for afvikling af køreprøver, udstedelse af kørekort og førerkort (takografkort) og håndteringen af særtransporttilladelser fra politiet. Et tiltag, der ud over at være et første skridt mod at samle færdselsområdet under én myndighed, også skulle frigøre cirka 120 årsværk hos politiet til andre politiopgaver i en tid, hvor der er stor fokus på politiets ressourcer og opgavevaretagelse.
- Det er et stort skridt tilbage i kampen for at sikre en effektiv kontrol og administration på erhvervstransportområdet, som vi nu oplever med regeringens beslutning. ITD er grundlæggende tilhænger af, at lovgivning, de udførende aktiviteter og kontrol samles i samme styrelse og under samme ministerium. Den model giver efter vores mening de bedste forudsætninger for en smidig og effektiv administration og kontrol, siger Jørn-Henrik Carstens.
Især på særtransportområdet bør der ifølge DTL-direktøren ske markante ændringer i administrationen:
- Det er ønskværdigt, at politiet nu kigger nærmere på, hvordan opgaven med særtransporttilladelserne bør løses fremadrettet. Først og fremmest bør opgaverne efter vores opfattelse samles på ét sted og gerne i Padborg, hvor der i dag er flest allokerede ressourcer. Kun derved kan man sikre, at der sker en prioritering af de ansøgninger om særtransporttilladelser, som kommer ind, så ”simple” tilladelser kan udstedes med kortere varsel, end at skulle vente i bunken på, at blive behandlet efter tur. Denne del bør kunne effektiviseres uden nævneværdige meromkostninger.