Tid til at prøve en 6-cylindret
Vognmand Kasper Christensen har seks lastbiler beskæftiget med lokal kørsel i det nordjyske. Det sker i vognmandsforretningen Toftegaards Transport ApS i Hjørring, og på ladet er der ofte kartofler, kalk, sand og grus fra egen grusgrav, gylle mm.
På tre af de seks lastbiler står der Scania på fronten, herunder en Scania R 500 A 6x2 af nyeste generation, som lastbilsælger Peter Munkholm fra Stiholt i Hjørring har leveret for nylig. Han har tidligere leveret en tilsvarende Scania R 580 med V8-motor til Toftegaards Transport, men nu var det tid til at prøve en 6-cylindret for at se, hvordan den klarer sig i forhold til V8’eren.
- Vi har ikke haft den nye så længe, men det tegner godt med brændstoføkonomien. Jeg har selv kørt nogle ture i den, og den trækker fint selv med fuldt læs. Ikke så godt som vores 580’er, men OK, siger Kasper Christensen.
Fuldt læs på 56 ton
Og når han siger fuldt læs, så er det fuldt læs. Med 4-akslet gylletrailer eller korntrailer rammer vogntogsvægten de maksimalt tilladte 56 ton, og det klarer den 6-cylindrede også.
- Vi bliver jo nødt til at tænke på brændstoføkonomien, tilføjer Kasper Christensens samlever Louise, der står for administrationen i firmaet og derfor kender det præcise dieselforbrug på hver enkelt bil.
- Hvis vores nye R 500 fortsætter de gode takter, bliver det nok ikke den sidste i flokken, selv om der ikke står V8 på blokken, fastslår Kasper Christensen. Han betegner sig som afløser i firmaet, hvor han kører, når der er brug for det, men ellers koncentrerer han sig om salgsarbejde og kundepleje.
Efter alle kunstens regler
Den nye R 500 er udstyret efter alle kunstens regler. Den er fabriksopbygget med bl.a. skammel, galge til lys og luft, 610 liter brændstoftank og 76 liter AdBlue-tank og komplette sideskørter. Stiholts værksted i Hjørring har suppleret med heldækkende alu-dørk foran og bagved skamlen, G-strenge, højt placeret baglygtebom bag tagspoileren, lygtebom på taget med blitz-lys mm. Kasper Christensen er rigtig godt tilfreds med værkstedet, så derfor har han også tegnet en 6-årig serviceaftale inkl. udvidet drivlinegaranti på bilen.
Bilen er leveret i 3.150 mm akselafstand og har fuld luftaffjedring. Drivlinen i den nye bil er den allerede klassiske med 6-cyl. 13-liters DC13-155 motor på 500 hk/2.550 Nm, 14-trins GRS905R-gearkasse med to krybegear, integreret Retarder samt fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem samt enkeltreduceret, forstærket R885-bagtøj med 2,69:1 i udveksling.