23948sdkhjf

Ingen lov om spejl-kameraer

Hvis lastbilernes fire spejle i højre side skal erstattes af en kameraløsning, som i den nyeste Mercedes-Benz Actros, bliver det markedet, som kommer til at drive efterspørgslen. Der kommer ingen lovgivning på området. Det vurderer underdirektør Frank Davidsen, DTL.

- Danmark kan ikke gå solo med et krav om spejlkameraer, og EU når nok aldrig at gøre det til et obligatorisk krav, inden det er blevet almindeligt at markedsføre lastbiler med kameraer i stedet for spejle.

Samme melding kommer fra Transportministeriet, som i et notat skriver:

"Danmark har ikke mulighed for at stille krav om en kameraløsning på højre side af alle lastbiler, da det ikke er et krav, men kun en valgmulighed i henhold til EU’s typegodkendelsesregler."

I dag kan én fabrikant tilbyde at erstatte lastbilens sidespejle med et kamera. Det omfatter dog ikke frontkameraet.

God løsning
- Kameraer er en god løsning. Det kan give chaufføren et bedre arbejdsmiljø, fordi han får mulighed for at se nogle områder tydeligere end ved at se i spejle, især når sigtbarheden er nedsat, siger Frank Davidsen.

- Kameraer gør det også lettere at komme gennem snævre passager på byggepladser.
Endelig giver det bedre udsyn, bedre arbejdsmiljø og større trafiksikkerhed især ved højresving.

DTL: Regler skal gælde alle
- I DTL er vi ikke imod en lovpligtig ordning for kameraer på nye lastbiler. Vi siger bare, at noget lovpligtigt skal være for alle lastbiler, der kører i Danmark - også de udenlandske, understreger Frank Davidsen.

Udbud om særligt udstyr
Ifølge Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen kunne man stille særlige krav til lastbiler, der kører i et begrænset område med specielle opgaver.

- Det kunne være renovationsbiler, siger han.

Han dog vil ikke lovgive om, at kommuner skal stille særlige krav i udbudsmaterialet til for eksempel nedbygget førerhus, glasdøre i højre side eller kamera-løsninger.

- Sådan noget skal ske i en dialog med branchen, siger han.

- Myndighederne skal tale med vognmandsorganisationerne om, hvilke krav er relevante, så det ikke bliver et slag i luften. Det nytter ikke at sidde inde på et rådhus og udbyde noget, der ikke kan lade sig gøre, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Transportministeriet venter, at der i nær fremtid vedtages et FN-regulativ med krav om, at lastbiler fra 2022 har et akustisk/optisk system, der kan spotte cyklister langs højre side og på tværs.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081