Brancheanalyse: Speditørbranchen i U-vending
De sidste par års indtjeningsfald er tilsyneladende bremset for speditørerne, som atter kan se det samlede overskud vokse. Fremgangen trækkes dog kun af lidt over halvdelen af virksomhederne i en branche, som stadig har et stykke op til det indtjeningsmæssige rekordniveau fra 2015.
Se tallene for speditørerne her: Hvilke speditører tjener mest?
Speditørernes bundlinjer vokser med 235 mio. kroner – en stigning på 50 procent. Indtjeningsfremgangen kommer efter et 2017 med en lige så stor tilbagegang, hvor der samtidig er blevet lagt massive investeringer i virksomhedernes infrastruktur så som IT-systemer, optimeringer og udvidelse af kapacitet.
Blue Water Holding er et godt eksempel på, at investeringer i infrastrukturen har båret frugt. Den vestjyske virksomhed forbedrer resultatet med 100 mio. kroner før skat, hvilket er branchens største turnaround. Ses der bort fra DSV’s gigantiske omsætning, har Blue Water speditørernes største toplinje, men alligevel er deres resultat før skat på 10 mio. kroner kun branchens 22. bedste.
Blue Waters ledelse er heller ikke tilfreds med resultatet, og begrunder det med, at de fortsat har tabt penge på flere af deres aktiviteter.
Analysen er en del af Transportbranchens Top, for flere tal og analyser se hele udgivelsen: Transportbranchens Top 2019
Speditørerne kort fortalt
|
Kun halvdelen er inviteret til festen
Det er langt fra alle som speditører, som holder indtjeningsfest. Faktisk går omtrent halvdelen af virksomhederne tilbage på bundlinjen. For flere vejer omkostningerne til optimering og konsolidering af forretningerne stadigt tungere end fremgangen i indtjening. For andre har tabsgivende forretningsområder ført til faldende indtjening.
Ses der nærmere på nøgletal som afkastningsgrad, egenkapitalforrentning, soliditetsgrad eller resultat før skat per medarbejder er det ligeledes kun halvdelen af speditørerne der har fremgang.
Flytter flere varer
2 af 3 speditører øger medarbejderstaben, mens omsætningen stiger hos et stort flertal af branchens virksomheder. Det gælder blandt andet for Nordic Transport Group (NTG), som øger omsætningen med 56 procent, hvor 43 procent stammer fra opkøb, mens resten er organisk vækst. Virksomheden kan samtidig bryste sig af segmentets største overskud efter en bundlinjestigning på 5 procent.
JF Hillebrand Scandinavia har som den eneste haft negativ vækst i hele analyseperioden. Tilbagegang på det russiske marked bidrager til at trække aktiviteten ned, men alligevel har virksomheden fremgang på alle andre parametre – herunder en af de største stigninger i bruttoresultatet og en forbedring i resultatet på 20 mio. kroner før skat. Fremgangen er et resultat af øget fokus på effektiviseringer samt valutagevinster.
Usikkerhed om morgendagen
Generelt tegner der sig et billede af en branche hvor store investeringer i optimeringer og vækst begynder at vise sig positivt på bundlinjen hos nogle, mens andre fortsat står midt i de tunge investeringer, og derfor må afvente resultaterne heraf.
En stigende – men fortsat lav – overskudsgrad bekræfter, at det går bedre hos flere speditører. 85 procent af de speditører, som beretter herom i ledelsesberetningerne, er tilfredse med deres resultater.
Horisonten byder dog på flere mørke skyer. Det tyske vækstlokomotiv ser ud til at være gået i stå, det samme er desværre ikke tilfældet med Trumps handelskrig, som senest er eskaleret til Frankrig, for slet ikke at tale om Brexit, som vi endnu ikke kender konsekvenserne af.
Dét er bare nogle af de potentielle udfordringer speditørbranchen stå overfor i den nærmeste fremtid. Netop derfor er flere af speditørerne da også forsigtige, når det kommer til forventningerne til fremtiden.
Noter:
Analysen en del af Transportmagasinets Top 2019, og er foretaget på baggrund at 58 speditørforretninger med mindst 20 ansatte eller over 40 mio. kroner i balancesum. Tabellerne viser de 20 bedste for hver kategori.
DSV er 14 gange så stor som den næststørste speditør ”Blue Water Holding”. DSV dikterer derfor udviklingen i branchen, af denne grund indgår DSV ikke i den samlede analyses konklusioner. Læs mere om DSV i Transportmagasinets Top.
Artiklen er en del af temaet Transportbranchens Top 2019.