MegaWash prøver tysk anlæg
Landets største vaskevirksomhed for lastbiler - MegaWash - forsøger sig nu med to nye maskiner fra det tyske firma Steinbrückner.
MegaWash driver 11 vaskehaller og bruger flere mærker af vaskemaskiner - Washtec, Istobal og Kärcher - og nu også Steinbrückner.
- Det er Frode Laursen, som var de første herhjemme til at bruge mærket. Det er på den måde, vi har lært det at kende, siger adm. direktør Christian Christiansen, som er medindehaver af MegaWash sammen med Thomas Stockholm.
- Sidste år mødte vi Steinbrückner på transportmessen i Hannover og var oppe for at se nærmere på anlægget hos Frode Laursen i Vitten. På den måde besluttede vi at prøve to af dem på vores anlæg i Padborg.
Transportmagasinet: Hvilke erfaringer har I så med de tyske maskiner?
- Umiddelbart kører de godt. Vi har ikke oplevet problemer endnu, men de er jo ikke så gamle. Vi fik dem installeret i maj.
- Udfordringen er, at man selv skal servicere anlæggene. Steinbrückner har ikke noget salgs- eller servicekontor i Danmark, og hovedkontoret ligger 600 km nede i Tyskland. Så de gør ikke ret meget i service. Hvis der er et problem, som ikke kan ordnes via telefon, så kommer de selvfølgelig; men ellers skal man kunne gøre det selv; men det kan man også hos MegaWash.
Egen servicetekniker
Sidste år ansatte man en servicetekniker, som står for service og vedligehold af MegaWashs maskiner.
- Vi kan lave mange ting selv. Derfor har vi ingen serviceaftaler på vores anlæg - undtagen på det i Horsens, som vi åbnede sidste år. Her er en Kärcher-maskine med fuld serviceaftale. Den er er med i huslejen. Den vaskehal benytter vi primært til vores vaskeaftale med Rema 1000. Tidligere kørte vi deres biler fra Horsens til Vejle for at blive vasket. Det slipper vi for nu.
Transportmagasinet: Er Steinbrückner billigere end de andre mærker?
- Nej, det er de faktisk ikke, men Frode Laursens erfaring er, at der ikke er så meget vedligehold på dem. Frode Laursen kører godt nok med standardprogrammerne; men nu må vi se. Vi har som nævnt købt to, men det betyder ikke, at vi stopper at handle med de andre mærker. Tværtimod er vi ved at forhandle om to nye anlæg i 2020, siger Christian Christiansen.
Automatisk sæbepålægning
- Af andet nyt kan vi nævne, at vi har fået automatisk sæbepålægning på alle de nye maskiner, fortsætter han.
- Tidligere lagde vi sæben på manuelt med en skumlanse; men miljømæssigt er det bedre med automatisk sæbepålægning, for så risikerer vi ikke at overdosere.
Transportmagasinet: Går det hurtigere, når man ikke skal lægge sæben på manuelt?
- Nej, maskinen tager en vandring mere frem og tilbage for at lægge sæben på, så der er ikke tid at spare; men vi har reduceret vores sæbeforbrug. Så vi synes, det virker vældig godt, slutter Christian Christiansen.