23948sdkhjf

Klimavenligt brændstof kan skabe 10.000 grønne jobs

Danmark har mulighed for at producere ny og smart slags brændstof til fly, viser rapport. Ekspert vurderer, at det kan skabe tusindvis af arbejdspladser

Hvis fly i Danmark begynder at bruge en ny, smart form for brændstof, kan det skabe over 10.000 arbejdspladser .

Det vurderer Erik C. Wormslev, der er udviklingschef hos de rådgivende ingeniører i Niras. Det skriver Fagbladet 3F.

- Hvis vi skaber en produktion, som dækker alle danske lufthavnes behov for flybrændstof, vil det give mindst 10.000 jobs i forbindelse med drift af alle de nye anlæg, siger han.

Udmeldingen kommer i kølvandet på en rapport fra Nordic Initiative for Sustainable Aviation (NISA), ingeniørvirksomheden Niras og Syddansk Universitet. Den viser, at det rent praktisk godt kan lade sig gøre at producere klimavenligt brændstof her i landet, såkaldt elektrofuel.

Blandt andet på baggrund af en analyse, som Maarbjerg Energy Center har lavet, har Niras regnet sig frem til, at det kan skabe i omegnen af 10.000 jobs.

Af disse vil omkring de 9.000 være i transportbranchen, da der er brug for en masse chauffør til transporten af organisk stof ind og ud af de mange nye biogasanlæg og til anlæg til opsamling af CO2, der skal til at forsyne de anlæg, der skal fremstille flybrændstoffet. De 1.000 resterende jobs vil være til folk ansat til at passe anlæggene.

Men før de store planer kan blive ført ud i virkeligheden, kræver det en øget efterspørgsel:

- Hvis vi skal være grønne, skal vi have en afgift på det sorte. Der skal penge på bordet. Der skal være nogen, som enten kræver eller giver et incitament, så flyselskaberne vil købe denne brændsel, siger Erik C. Wormslev.

Flybranchen er i ganske hård konkurrence, hvor lavprisselskaber som Ryanair og Wizz Air presser SAS, Lufthansa og de andre netværksselskaber.

Derfor er det ikke ligegyldigt, hvad brændstof koster. Prisen udgør 25-30 procent af de samlede udgifter til flyvning.

I dag er biobrændstof to-tre gange dyrere end normalt brændstof. Men en fremtidig elektrofuel forudses at blive omkring halvanden til dobbelt så dyr som fossilt brændstof.

Og det bør ikke afskrække flyselskaberne, ifølge Martin Porsgaard, direktør i NISA, en forening for flyselskaber, lufthavne og flyorganisationer i Norden, der arbejder for en grøn omstilling af flybranchen:

- Jeg frygter ikke, at prisen er en egentlig showstopper. Der er allerede forskellige klimarelaterede afgifter på det fossile brændstof, som flyselskaberne vil kunne slippe for. Og meget tyder på, at en eller anden merpris på flyvning også er på vej her i landet, siger han.

Han ser gerne, at selskaberne bliver stillet lige ved at gøre det obligatorisk at bruge bæredygtigt brændstof, som det for eksempel snart bliver tilfældet i Norge.

Martin Porsgaard peger også på, at det er bedst med internationale regler, for eksempel på EU-regi, så landene ikke kan konkurrere på billigt brændstof.

- Den globale stigning i luftfarten er en kæmpe udfordring. Noget skal gøres, også selv om det bliver dyrere. Det er ikke uden grund at mange siger, at vi skal vænne os til at vinke farvel til de super billige billetter, vi har set de senere år, siger Martin Porsgaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078