Navnet forpligter: - Vi gør tingene "the Blue Water way"
At tage ansvar, og ikke mindst at kunne levere på det ansvar, er en afgørende faktor for succes i transportbranchen. Der er selvfølgelig det brede ansvar overfor samfundet, at man transporterer og agerer sikkert og i stigende grad bæredygtigt, og så er der det konkrete ansvar overfor den enkelte kunde, som er helt afhængig af, at varerne kommer frem til rette tid og sted.
Men ansvaret skinner lige så meget tilbage på transportvirksomheden selv, og det er de hos Blue Water meget bevidste om.
Der er næppe mange brancher, hvor et navn, der er forbundet med stabilitet og ansvarlighed, betyder så meget, som det gør i transportsektoren - for hvis transportleverandøren ikke kan løfte opgaven, så står der massevis af konkurrenter i kø for at overtage kontrakten.
- Jeg synes, at vi med Blue Water har et rigtig godt brand og et godt navn i markedet. Blue Water er kendt for noget positivt, både blandt kunder og medarbejdere, og det betyder meget for os. Vi er et hold, der spiller sammen, og vi går meget op i den service, vi leverer til kunderne. Vi kalder det ”the Blue Water way”, og det handler om troværdighed, ansvarlighed og gode relationer. Man skal kunne regne med os, og Blue Water-brandet giver os noget at leve op til, siger Søren Nørgaard Thomsen.
Søren Nørgaard Thomsen tiltrådte sin stilling som administrerende direktør i Blue Water for halvandet år siden. Han er udlært på A.P. Møller-Mærsks shippinguddannelse i København, men kommer oprindeligt fra den lille fiskerby Hou i Nordjylland.
I dag er han bosat med sin familie i Esbjerg, hvor han blandt andet har siddet syv år i spidsen for rederiet Esvagt. Alligevel har der været meget at lære i det nye job, for Blue Water er en noget mere kompleks koncern.
- Min største udfordring, da jeg tiltrådte, var nok, at økonomien ikke var prangende. Derfor ville der virkelig være brug for at flytte på nogle ting i 2018 og 2019, så bundlinjen kunne forbedres. Men det skulle selvfølgelig ske uden at gå på kompromis med virksomhedens værdier, forklarer direktøren.
Netop værdierne spillede en afgørende rolle, da han fik tilbudt jobbet i Esbjerg-koncernen.
- Blue Water er en utrolig spændende virksomhed, og der har været meget at lære, siden jeg kom hertil. Men det vigtige for mig, da jeg skulle finde ud af, om jeg skulle tage jobbet, var, om jeg kunne stå inde for værdierne i virksomheden. Det skulle betyde noget for mig, og derfor sagde jeg ja, siger han, og tilføjer:
- Jeg har fået en flok virkelig dygtige kolleger, der vil det bedste, vil det rigtige og viser engagement. Det er en fornøjelse at arbejde med.
Blue Water blev grundlagt i 1972 med tre ansatte på et kontor på 20 kvm2. I dag har koncernen over 1600 ansatte fordelt over filialer i hele verden.