Kampagne vil punktere myter om elbiler
En elbil kan kun køre 80 kilometer på en opladning. Den fungerer ikke som familiebil. Den skal køre mindst 500.000 kilometer, før den bliver lige så grøn som en dieselbil. Og hvad med ladestandere? Er der overhovedet nok af dem?
Der er mange myter om elbiler, og dem har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Transport- og Boligministeriet sammen med FDM og brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance sat sig for at aflive.
Det sker med informationskampagnen, 'Sæt strøm til din bildrøm', og formålet er at give danskerne klare svar på deres spørgsmål om elbiler.
- Det er vigtigt, at danskerne har tillid til og kan stole på, at tiltag, der gerne skal have et positivt klimaaftryk, rent faktisk også har det. Den her kampagne handler om at give danskerne mulighed for at træffe et oplyst valg - også når det kommer til elbiler. Det er vigtigt med trykprøvede fakta for de danske familiers hverdagsliv, hvis de går med elektriske bildrømme. Og så er det ikke mindst lige så vigtigt for klimaet, siger klimaminister Dan Jørgensen (S).
Ingen løftede pegefingre
Dansk Elbil Alliance understeger, at kampagnen ikke er udtryk for moraliseren.
- Kampagnen handler ikke om at løfte pegefingeren over for danskerne. Slet ikke. Formålet er at give danskerne bedre viden om elbiler, gøre det nemt at finde frem til faktabaseret information og at punktere de mest sejlivede myter, der lever blandt danskerne, på nettet og i medierne. Og så vil vi med korte videoer vise, hvordan helt almindelige danskere lever med elbilen i hverdagen. Det er mindst lige så vigtigt, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
Hos FDM håber man, at kampagnen kan være med til at øge interessen for og oplyse forbrugerne bedre om elbiler.
- Vi oplever en stor nysgerrighed omkring elbiler. Desværre står fordomme og myter ofte i vejen for, at mange tør skifte til elbil. Det er ærgerligt, for elbiler er ikke bare grønnere end benzin- og dieselbiler. Ofte er de også billigere at køre i, og så dækker de langt de flestes daglige kørselsbehov. Derfor håber vi med kampagnen kan være med til at aflive nogle af myterne omkring elbiler og give forbrugerne viden og fakta om elbiler, siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.
Videoen er produceret i forbindelse med kampagnen Sæt strøm til din bildrøm
Om kampagnen Kampagnen finder man på hjemmesiden www.SætStrømTilDinBildrøm.dk og på Facebook-siden af samme navn. Her kan danskerne finde uvildig og opdateret information, der giver svar på de mest udbredte myter om elbilerne og opladning. Danskerne vil også kunne se kampagnefilmen med skuespiller Pelle Hvenegaard som vært og en række videoer med danskere, der kører elbil til daglig. Man kan også booke en prøvetur, så alle nysgerrige kan opleve at køre i en elbil. Kampagnen skydes i gang 6. november |