23948sdkhjf

Scania: V8'er går som varmt brød

Siden det blev lovligt at køre med modulvogntog og 7-akslede vogntog, er V8-motorens popularitet bare vokset og vokset. Det går med andre ord som varmt brød.

Ifølge Scanias salgsdirektør, Anton Freiesleben, er 25 procent af alle nye Scania’er solgt i Danmark med V8-motor.

- Vores kalkulationer og testkørsler viser, at når vogntogsvægten i gennemsnit er 45 ton eller mere, så er V8-motoren mere brændstoføkonomisk end den 6-cylindrede 13 liters motor. Dermed er det ofte forbundet med kernesund driftsøkonomi at investere i en V8, Anton Freiesleben.

36 pct. med 650 hk

Oftest vil 520- eller 580 hk klare opgaven fint, men krævende kørsel eller hensyntagen til gensalgsværdien kan tale for at gå op i 650’eren. Det er da også 650’erne, der er den næstmest populære.

I alt 36 procent af dansk solgte V8’ere er med 650 hk. Den mest populære er 520 hk. Den står for 39 procent af V8-leverancerne. En bonusvinkel på 650’eren er chaufførtilfredsheden.

- Som en chauffør udtalte ved vores Åben Hus arrangement i Sorø for nylig: "Hold k.... hvor den kører godt!".

- Nu kørte han så heller ikke Scania til daglig. Ja så enkelt kan det siges, siger Anton Freiesleben.

730 hk er toppen

I toppen af V8-programmet har vi 730 hk udgaven, men den sælges ikke så meget.

- To procent af V8-salget herhjemme er med 730 hk. Reelt er det en motor, der kun behøves ved de rigtig tunge og store sværgods- og blokvognstransporter, slutter Anton Freiesleben.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.392