E-handel er Prime Cargos lunefulde guldkalv
Selvom navnet klinger engelsk og ejerskabet siden 2015 har været japansk, så har Prime Cargo trådt barneskoene i Kolding i 1998.
I dag har koncernen kontorer fra Nordeuropa over Fjernøsten til USA og har skabt sig et solidt navn, ikke mindst gennem ejerskabet, japanske Mitsui-Soko Group repræsenteret af Mitsui-Soko International, som er en af verdens førende logistikudbydere.
Netop logistik er kernen i forretningen hos Prime Cargo, og virksomheden har i flere år leveret logistikløsninger til modebranchen.
De seneste år er det dog en meget større, global tendens, der præger markedet: Nemlig E-handel.
Men selvom der kan være store gevinster at hente, så er det også et segment, der kan give udfordringer. Det kan Prime Cargos administrerende direktør Morten Høilund, der tiltrådte posten i juni, nikke genkendende til.
I den seneste årsrapport 2018-19 kom Prime Cargo ud med et underskud på -7,3 mio. kr. før skat, mod et overskud på 6 mio. kr. året før. Dykket i indtjeningen skyldes en uheldig disponering af personale til at håndtere det store pres fra e-handlen i højsæsonen, der typisk strækker sig fra oktober til og med julesalget. Herunder selvfølgelig også den berygtede Black Friday, hvor landets pakketransportører plejer at få ekstra sved på panden.
- Vores e-commerce segment har givet et stort boost til væksten på toplinjen, men i det forgangne regnskabsår har det desværre også været den helt store årsag til underskuddet. Fordi det er så sæsonbetonet arbejde, kræver det en enorm planlægning, som vi har været gode til qua vores arbejde for modebranchen. Det er meget sæsonbetonet, og vi har været vandt til at skalere op og ned på både medarbejdere og kvadratmeter, fortæller Morten Høilund, og fortsætter:
- Sidste år fik vi nogle folk ind, der ikke havde samme erfaring i vores branche, og der fejlede vi på planlægning. Vi kom for sent i gang med oplæring, og derfor løb det meget hurtigt op i lønkroner og ineffektivitet. Samtidig ville vi ikke kaste håndklædet i ringen overfor kunderne, for vi har mange gode og tætte forbindelser, som skal kunne stole på, at opgaverne bliver løst.
Det har været nogle dyre lærepenge, erkender Morten Høilund, men allerede nu er billedet ændret. Ved hjælp af organisationsændringer og en ny højautomatiseret lagerløsning er en stor del af den manuelle håndtering af pakkerne elimineret, og dermed bliver hele kæden mindre sårbar.
- Når det rigtig går løs i højsæsonen, er vi 500 fuldtidsansatte der banker rundt på lageret, og på et tidspunkt bliver det for bøvlet. Derfor venter vi os meget af det nye system, og det ser allerede lovende ud, siger Morten Høilund.
Det nye atuomatiske lager blev indviet i oktober - det kan du se og læse mere om her.