Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser
DTL har netop opdateret statistikken for antallet af vognmandsvirksomheder og vognmandstilladelser.
Tallene, der er målt i oktober, viser, at udviklingen med et faldende antal virksomheder er vendt efter 2017 og specielt i 2019.
I 2018 voksede antallet af vognmandsvirksomheder med 1,4 pct., fra 4.876 til 4.944, og i 2019 voksede antallet med hele 5,8%, til 5.233.
Samtidig voksede antallet af vognmandstilladelser fra 35.064 i 2017 til 35.462 i 2018 eller med 1,1% og i 2019 til 35.798 eller med 0,9%.
- Det er positivt, at kurven er vendt. Danske vognmandsvirksomheder har i mange år været under pres fra blandt andet østeuropæiske vognmænd, der konkurrer under andre vilkår, og derfor er det glædeligt, at kurven begynder at gå den rigtige vej. Der har også været en periode, hvor vi har haft pæn vækst i Danmark efter kriseårene, og det er rart at se, at det har en positiv afsmitning på, at der igen er vækst i danske vognmandsvirksomheder, siger DTLs administrerende direktør, Erik Østergaard, til Transportmagasinet.
- Forhåbentlig kan det være med til at give optimisme hos dem, der kunne have ambitioner om at drive egen virksomhed. Der er noget selvforstærkende i den positive udvikling, for skal man tage springet ud i at blive selvstændig, men samtidig kan se kurven gå i den forkerte retning, så er det ikke det mest fordrende for at starte selv, tilføjer DTL-direktøren.
Han påpeger, at grænsetællingerne har talt deres tydelige sprog, og udviklingen med udenlandske biler, der kører ind over Danmarks grænser, er kun gået én vej – opad.
- For bare 10-15 år siden var det mest tyske og danske biler, der krydsede grænsen, men antallet af tyske biler er også faldet. Til gengæld er de østeuropæiske steget markant. Der er ingen tvivl om, at den internationale trafik er hårdest ramt, men der er også virksomheder, der bevidst har udnyttet cabotagereglerne. Derfor er vejpakken så vigtig. Kommer den på plads, så bliver det attraktivt at være dansk vognmand igen, og så har jeg en forventning om, at kurven kommer til at stige endnu mere, siger Erik Østergaard.
Vælger regeringen samtidig at vedtage forslaget om mindsteløn til chauffører, som udspringer af en aftale mellem Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA), så ser Erik Østergaard for alvor en optur for den danske vognmandsbranche.
- Det forslag, sammen med vejpakken, vil gøre det mere attraktivt at drive dansk vognmandsvirksomhed, og det vil have positiv afsmitning på, at erhvervet bliver mere attraktivt for de unge at gå ind i, hvad enten, det er som chauffør eller vognmand, siger han.