28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp
Natten til lørdag var togdriften standset i to spor, mens den nye bro, som skal forbinde Hovedgaden i Hedehusene med den nye bydel Nærheden, fik sin pylon.
Entreprenører og rådgivere kunne efterfølgende melde, at alt var forløbet planmæssigt: Montagen blev påbegyndt cirka kl. 23:30 fredag aften, og kl. 02.20 lørdag morgen var pylon og tre stag monteret.
De øvrige stag monteres i den kommende tid, hvor broen vil begynde at få sin markante og karakteristiske profil. Broen over jernbanen er en såkaldt skråstagsbro, hvor brodækket skal hænge i kabler - såkaldte stag - fra en pylon.
Aktører og entreprenører
|
Det er relativt sjældent, at der i Danmark sættes pyloner og stag, og arbejdet blev udført af specialister fra Italien. Pylonen var forud blevet svejset og færdigmalet på værksted, hvorefter den var blevet transporteret til byggepladsen med specialtransport.
Montagen foregik ved hjælp af to kraner: En primær kran, der løftede selve pylonen, og en mindre kran, der havde fat ved pylonens fod og hjalp med at styre den. Pylonen blev holdt i kranen, indtil den var stabiliseret af det første frontstag samt to bagstag.
De resterende stag fastgøres, opspændes og justeres i løbet af ugen.
Allerede nu har det været et krævende arbejde at opføre den nye bro.
I september blev brodækket til den nye bro til Nærheden løftet på plads på spektakulær vis, mens jernbanetrafikken på den travle togstrækning midlertidigt var helt indstillet.
Broen mellem Hovedgaden i Hedehusene og den nye bydel Nærheden får stor betydning for området og dets beboere – bl.a. er Høje-Taastrup Kommunes nye skole, inkl. daginstitution, ved at blive opført i Nærheden, tæt ved broen.
Fakta om pylon og bro:
|