23948sdkhjf

Forlig sikrer fem millioner kroner til chauffører

Chauffører, der har kørt med blodprøver for Region Hovedstaden, står til at få efterbetalt over fem millioner kroner, da de i årevis har været ansat forkert

Der er ekstra julegaver på vej til en stribe chauffører, der har kørt med blodprøver til laboratorierne for Region Hovedstaden.

3F og regionen har nemlig indgået et forlig, der sikrer en efterbetaling på over 5,3 millioner kroner, der går til op mod 175 chauffører. Det skriver Fagbladet 3F.

Chaufførerne har gennem flere år arbejdet få timer om ugen og er gået glip af pension, seniorbonus, søgnehelligdagsbetaling, særlig feriegodtgørelse og for en del af dem også løn under sygdom.

Fejlen er sket, fordi chaufførerne har været ansat som timelønnede. Men de skulle have været ansat som månedslønnede, hvilket sikrer dem de rettigheder, de altså er gået glip af.

Region Hovedstaden har med forliget erkendt fejlen, og derfor ender det nu med store efterbetalinger til de mange chauffører.

- Jeg er rigtig glad for, at chaufførerne endelig kan få det, de har krav på, siger Lydia Callesen, der er formand for 3F’s offentlige gruppe.

3F’s offentlige gruppe og 3F København har i mange måneder været i forhandlinger med regionen om, hvor stor efterbetalingen skulle være.

Beløbene spænder vidt – fra ned til omkring 300 kroner og op til 150.000 kroner, alt afhængigt af hvor længe chaufførerne har været ansat.

Mange af chaufførerne var pensionister, der tjente lidt oveni pensionen. De overgik oprindeligt til Region Hovedstaden fra Københavns Praktiserende Lægers Laboratorium (KPLL) tilbage i 2013.

Hos KPLL var de ansat på timeløn, og dét fortsatte de med hos regionen. Fejlagtigt. Og der var ingen faste timer skrevet ind i deres kontrakt – de havde såkaldte nultimers-kontrakter.

At være på timeløn er i strid med specialarbejderoverenskomsten, der siger, at når personer er ansat i over en måned, så skal man overgå til at være månedslønnet.

3F København og senere chaufførernes tillidsrepræsentant fik nys om problemet og påpegede det over for regionen flere gange.

- Vi har kæmpet ihærdigt for at få chaufførerne over på månedsløn, så de fik det, de havde krav på. Der kan sagtens være fleksibilitet indbygget i at være på månedsløn. Men fra regionens side blev de ved med at henvise til, at man godt kunne fortsætte på timeløn ifølge deres fortolkning, siger faglig sekretær, Caja Bruhn, fra 3F København.

Fagbladet 3F har spurgt Region Hovedstaden, hvorfor man ikke fra begyndelsen af ansatte chaufførerne på månedsløn.

Logistikchef i Center for Ejendomme, Thomas Mark Bøgeskov, forklarer i en mail til Fagbladet 3F:

- Det var vores holdning, at en timeløn var en god måde at aflønne chaufførerne på, fordi opgaven med at køre blodprøver kræver meget fleksibilitet. Timelønnet personale gav os gode muligheder for løbende at tilpasse, hvor mange der var på arbejde hvornår. Samtidig gav det chaufførerne mulighed for at arbejde mere eller mindre efter deres behov. 3F var uenige, og vi har derfor besluttet fremadrettet at ansætte chaufførerne på en fast månedsløn, skriver Thomas Mark Bøgeskov fra Region Hovedstaden.

Da en blodprøvechauffør blev afskediget for omkring to år siden, stod det klart, at chaufføren blandt andet aldrig havde fået løn under sygdom, pension eller løn i sin opsigelsesperiode.

Dét fik snebolden til at rulle, og forhandlingerne mellem 3F og Region Hovedstaden kom i gang, ligesom alle chauffører altså overgik til månedsløn pr. 1. januar 2019.

Kilde: Fagbladet 3F

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078