23948sdkhjf

Kommentar: Store grønne juleønsker

Forleden deltog jeg i en pressebegivenhed, hvor en producent præsenterede sine nye ellastbiler. Det er endnu et tegn på, at den grønne omstilling også er på vej til vejgodstransporten. Men mens vi glæder os over det, er der brug for at minde om, at omstillingen ikke kommer til at foregå som et knips med fingrene.

Den endelige klimaløsning kommer, når de grønne, alternative brændsler er så billige, at de kan erstatte diesel som lastbilernes drivmiddel. Der er fuld fart på forskningen og udviklingen af de alternative brændstoffer, men det kan tage mange år, før de er klar. Elektricitet kan fungere i nogle tilfælde, men som teknologien og priserne er lige nu, er der ikke udsigt til en fuld elektrificering af den tunge transport.

Regeringen har fornylig nedsat 13 klimapartnerskaber med forskellige dele af erhvervslivet. Klimapartnerskabet for landtransport skal kigge på, hvordan man får lastbiler, busser, tog og taxier til at blive grønnere. DI er en aktiv deltager i dette arbejde.

Mens vi venter på de alternative brændstoffer, er der en del, vi kan gøre for at reducere branchens klimabelastning. Man kan arbejde på at få lastbilerne til at køre længere på literen eller hælde mere bæredygtig biobrændstof i tanken. Man kan også lære chaufførerne at køre længere på literen og tilrettelægge transporten mere effektivt. Det er noget, mange transportvirksomheder allerede arbejder med.

Vi er mange, som har store grønne juleønsker. Men det bliver ikke fra den ene dag til den anden, at alle gaverne ligger under træet. Rigtig god jul.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079