HK-klubformand: Befordringspligten er ikke en forretningsmodel
Brancheorganisationen ITD kræver et ”..fundamentalt opgør med PostNords underskudsgivende og konkurrenceforvridende forretningsmodel..”.
Mener ITD, at:
- At de over 450.000 danskere, som er fritaget fra eBoks, IKKE skal modtage posten fra det offentlige?
- At de mange tons post fra udlandet, som bogstaveligt talt hver dag lander i Københavns Lufthavn, IKKE skal omdeles i hele landet?
- At der KUN skal deles post rundt, hvor det er økonomisk rentabelt ?
Dét er nemlig den eneste måde at gøre fundamentalt op med PostNord Danmarks underskud.
Dette kaldes oftest under et befordringspligten, og er altså adskilt fra Post Danmark A/S 100 procent ejet af et svensk holdingselskab, hvor den danske stat er mindretalsaktionær. Befordringspligten har aldrig været en forretningsmodel. Det er samfundsbegrundet forsyningssikkerhed sjældent.
Staten vil nu endeligt betale for den urentable befordringspligt. Men andre ord betale for en bestilt service.
Postmarkedet i Danmark er allerede fuldt liberaliseret, men ingen anden virksomhed tilbyder landsdækkende omdeling af breve. Hverken til 10 eller 29 kroner
ITD kan med rette fastholde, at private vognmænd ikke skal finde sig i, at deres skattekroner går til at udkonkurrere dem selv. Der er bare ingen fakta, som viser, at det har været eller vil være tilfældet.
Medarbejderne i PostNord har dog betalt for den urentable befordringspligt. Vi ændrede – læs forringede – vore overenskomster af hensyn til den ændrede konkurrencesituation. Vi bed tænderne sammen, når op mod 4.000 kolleger over de sidste år har fået en fyreseddel. Og det var faktisk vore skattekroner - ca. 1,533 milliarder SVENSKE kroner - som betalte for fyresedlerne. De var bl.a. begrundet i, at PostNord trak sig ud af markedet for reklameomdeling. Vi burde måske have klaget til EU med påstand om ulovlig statsstøtte til andre af PostNords konkurrenter.
De over 100 millioner skal nok blive brændt af. Men det går dog til brændstof, når den samfundsbegrundede postomdeling efter 1. januar 2020 fortsætter over hele landet til samme rimelige pris – uanset det er i Harboøre, Vemb eller for den sags skyld Padborg.
Artiklen er en del af temaet Debat.