23948sdkhjf

Vand på vejene er lige så farligt som is

Selv om det har været småt med frost denne januar, er der stadig risiko for glatte veje. Regn på vejene kan skabe farlige situationer, og Falck er klar i meldingen til alle chauffører og andre bilister: Hold øje - og hold afstand!

- Det er ikke regnen i sig selv, der er farlig. Det er farligt, når store mængder regn samler sig på vejene, forklarer Gert Elgaard Larsen, der er driftschef hos Falck.

- Når lastbilen eller bilen rammer en stor vandpyt, er der risiko for aquaplaning. Det betyder, at man kører hen over vandet, og at dækkene slet ikke har greb om vejen. Det betyder en stor risiko for ulykker.

Falck oplever jævnligt at skulle hjælpe biler, der er blevet overrasket af vandet. Derfor opfordrer Falck alle til at sætte farten ned, køre efter forholdene og ført og fremmest holde god afstand.

- Selvom vi indtil videre har haft lidt færre koldstarter denne vinter, så har vi bugseret mange biler væk fra vejene efter blandt andet udskridninger, siger Gert Elgaard Larsen.

Regnen har ændret karakter

Det er imidlertid ikke kun vand på vejene, du skal være opmærksom på som bilist for tiden. Ifølge Falck har regn-situationen ændret sig de seneste år, og det skaber også farlige situationer på vejene.

- Det regner ikke bare stille og roligt og over lang tid længere. Vi oplever i højere grad, at der kommer pludselige skybrudsagtige regnskyl, hvor sigtbarheden bliver rigtig dårlig, siger Gert Elgaard Larsen.

Genskær i mørket

En tredje situation, man skal være opmærksom på disse dage, er morgentimerne, når det regner eller bare småregner. Det er stadig mørkt længe om morgenen, og genskæret fra lygterne gør det endnu sværere at se. Derudover er der tæt trafik, og vandet står op over lastbilerne, når man forsøger at overholde dem.

- Der kan opstå mange farlige situationer på sådanne dage. Så kør efter forholdene - og hold nu afstand, slutter Gert Elgaard Larsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062