Først med LNG-lastbiler i Danmark
Kaj Madsen Fjelstrup A/S I Kolding har netop bestilt 10 lastbiler, der kører på flydende naturgas, LNG. Bilerne er købt til selskabets afdeling i Litauen, hvorfra de primært skal køre med gods til Tyskland, Italien, Frankrig og Spanien.
- Bilerne kommer ikke til at køre særlig meget i Danmark, for her kan vi ikke tanke dem, siger direktør Jens Andersen fra Kaj Madsen Fjelstrup A/S
Der er tale om ti Volvo FH XXL LNG, som er bestilt kort før jul. De vil blive leveret i marts. Det er de første LNG-lastbiler, som Volvo leverer i Danmark.
Transportmagasinet: - Hvad er grunden til, at I investerer i disse gasbiler?
- Ligesom andre virksomheder i transportbranchen forsøger vi at finde nogle bedre og mere bæredygtige løsninger på vores transporter, fortæller Jens Andersen.
- Selv om LNG-lastbilerne er dyrere, har de også nogle klare fordele. For det første er bilerne fritaget for Maut i Tyskland i en periode. Desuden skulle de have en bedre brændstoføkonomi. Endelig er gassen billigere end dieselolien i mange europæiske lande. Så der skulle gerne være god økonomi i dem i sidste ende til gavn og glæde for både kunder og miljøet
Kan ikke tanke herhjemme
Transportmagasinet: Ærgrer I jer ikke over, at bilerne ikke kan køre i Danmark?
- De kommer til at køre på danske veje, men ikke særlig meget. Vi kan ikke tanke dem herhjemme, desværre. Det kunne være fint, hvis vi også kunne tanke dem herhjemme det ville alt andet også fremme processen for en grøn omstilling.
- Det klinger hult, at politikerne sætter mål for, at vi skal reducere klimapåvirkningerne med 70 procent, uden at de anviser nogle muligheder for, hvordan vi kan komme i gang med det.
- Så denne gang har vi valgt at afsøge mulighederne og afprøve en af de alternative løsninger, der findes på marked.
Ikke mange steder at tanke
At gå over til LNG-lastbiler er ikke uden udfordringer.
- Der er endnu ikke så mange steder i Tyskland, hvor vi kan tanke. I øjeblikket er der 9 anlæg, som er operative i hele Tyskland.
- Rækkevidden på bilen er begrænset. Den kan køre omkring 700 km på en fuld tank, hvis vi er heldige. Det afhænger af godsets vægt og chaufførens køreadfærd. Derfor skal vi virkelig planlægge hver transport med øje på næste tankstation.
FNs 17 verdensmål
Transportmagasinet: Gør I andre ting for klimaet?
- Vi arbejder på at få lavet en bæredygtighedsstrategi i tæt samarbejde med nogle af de leverandører, vi har i huset såsom Shell. Vi ser blandt andet på en løsning, der kompenserer for den CO2-udledning, vores logistik-setup har. Projektet er i støbeskeen og vil blive lanceret senere i år.
Kaj Madsen Fjelstrup arbejder målrettet med to af FNs verdensmål, nemlig nr. 8: anstændige jobs og økonomisk vækst - og nr. 13: klimaindsats.
- Vi er medlem af Green Network, som hjælper os. Her er virksomheder, som vi kan spare og udveksle erfaringer med. Mange af virksomhederne sidder med de samme udfordringer, som vi gør. Så her kan vi virkelig få noget ud af at samarbejde, slutter Jens Andersen.