11 el-varebiler til Citylogistik
Citylogistik, med hovedsæde i Lyngby nord for København, er i gang med at udvikle en grøn forretningsmodel, med store perspektiver. Det har skabt et behov for at investere i miljøvenlige elektriske varebiler.
Foreløbig har Citylogistik modtaget 11 MAN eTGE. De kører udelukkende på el og kan laste op til et ton.
MAN har igennem det seneste års tid arbejdet kraftigt på at få den elektriske varebil MAN eTGE ind på markederne i Europa.
Med de 11 nye elektriske varebiler, råder Citylogistik over en af de største MAN flåder af elektriske varebiler. Det er en dansk ordre, der giver genlyd i Europa.
Hos MAN i Danmark glæder man sig over Citylogistiks grønne fremsynethed. En ordre på 11 elektriske varebiler til én kunde, er ikke kun stor i Danmark, men er i det hele taget en af de største samlede ordre på MAN eTGE.
For mange last- og varebiler i centrum
- Det faktum, at der i dag kører en masse vare- og lastbiler ind til byernes centrum for at levere én pakke fra én leverandør til én forretning, er et problem, som vi, som samfund, må finde løsninger på, fortæller Casper Svensson.
- Flere forretninger oplever at få besøg af 10 last- og varebiler, som kommer for at aflevere en bestilt pakke fra en leverandør. Dette betyder, at medarbejderne må afbryde deres arbejde for at tage imod en last- eller varebil. Det betyder også, at miljøet belastes unødigt med så mange køretøjer på en dag.
- Vi har taget en snak med mange af vores kunder, og de ønsker alle en grønnere profil. Samtidig har de ikke behov for, at samtlige varer og pakker leveres dagen efter, de er bestilt. Det vigtige er, at de bliver leveret præcis, når de skal bruges.
Ny forretningsmodel
- Det handler om at kende kundernes samlede behov for leverancer, siger Casper Svensson og Jesper Amsinck.
- Gennem abonnementsordninger bliver Citylogistik en vigtig mobilitetspartner for både slutkunden og leverandøren/producenten, der alle drager fordel af en bedre logistisk løsning.
Citylogistik opsamler informationer fra deres kunder om, hvornår på ugen og hvad tid på døgnet, de ønsker at få leveret pakker. Herefter bruges denne information til at indgå aftaler med kundernes mange leverandører, som i stedet for at levere pakkerne én og én direkte hos kunden, nu afleverer alle pakkerne på Citylogistik’s lager.
På logistik-lageret samles pakkerne og leveres herefter i én samlet transport til kunden. Det er denne forretningsmodel, der giver behov for flere elektriske varebiler.
Citylogistik har logistik-lagre i Roskilde, Lyngby, Trekantområdet og Aarhus, men er allerede i gang med at åbne lagre i 12 byer til i Danmark.