Se transportbranchens innovative solstrålehistorier
Transportbranchens innovationsevne halter efter flere af erhvervslivets øvrige sektorer. Det konkluderer Danmarks Statistik på baggrund af en undersøgelse foretaget i perioden fra 2016 til 2018.
Tilfredse kunder driver innovation Virksomhederne er i innovations-undersøgelsen for første gang blevet spurgt til, hvor vigtige en række udvalgte strategier har været for virksomhedens økonomiske resultater i 2016-2018. Svarene viser, at flertallet af virksomhederne - 61 procent - tillagde strategien om at skabe tilfredshed blandt eksisterende kunder stor betydning for dens økonomiske resultater. Også høj kvalitet af virksomhedens produkter var en udbredt strategi (47 procent). Mindst betydning tillægges det at have standardiserede produkter (13 procent), at have et eller nogle få nøgleprodukter (8 procent) samt det, at være førende på lave priser (6 procent). Introduktion af nye varer/serviceydelser - produktinnovation - var en vigtig strategi for 20 procent af virksomhederne. |
Læs også: Transportbranchen skraber bunden
Men der findes naturligvis flere undtagelser fra reglen. Transportmagasinet var i sidste måned blandt de første danske medier til at prøve Volvo Trucks nye el-lastbiler til entreprenør- og regionaltransport.
Og det er kun få uger siden, Dekra satte navn på en ny direktør med ansvar for strategi og innovation.
Innovativ tænkning står også bag et nyt forsøg, som Transportmagasinet omtalte i december. Det får bilisterne til at sænke farten, viser de første konklusioner fra Warning Systems og Syddansk Innovation.
Tip redaktionen
De tre ovenstående historier er heldigvis bare eksempler, som blandet findes i Transportmagasinets tema-oversigt om ”Fremtidens Transport”.
Her er det muligt at lade sig inspirere – ligesom redaktionen altid modtager henvendelser fra innovative transportvirksomheder på redaktionsmailen.