Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron
Det er ikke lastbilernes skyld, at vejtrafikken over Øresundsbron sidste år faldt med 0,7 procent.
Fakta: Øresundsbron
Øresundsbro Konsortiet fastsætter priserne i DKK og omregner ikke priser til SEK på daglig basis – kun ved vedvarende og store ændringer i valutakurserne. Den svage svenske krone har derfor påvirket trafikindtægterne i løbet af året. |
For mens antallet af brokrydsende lastbiler over 9 meter steg med 2,8 procent, så eksploderede trafikken af modulvogntog på det nærmeste ved at vokse med 46 procent.
Det betyder, at 91 modulvogntog dagligt rullede over broen.
Årsagen skal formentlig findes i det faktum, at man fjernede et tillæg for lastbiler over 20 meter ved indgangen til 2019.
- At tillade modulvogntog over broen til samme pris som alle lastbiler over 9 meter giver miljømæssige fordele ud over det økonomiske aspekt for fragtfirmaerne. Denne satsning passer meget godt sammen med, at flere og flere fragtkunder sætter fokus på miljøhensyn i deres virksomhed i takt med højere krav fra slutkunderne, siger Caroline Ullman-Hammer, administrerende direktør for Øresundsbro Konsortiet, med henvisning til, at to modulvogntog som regel rummer den samme mængde gods som tre almindelige vogntog.
Også antallet af busser steg (1,9 procent) i sammenligning med 2018, mens det samlede antal køretøjer over broen altså faldt – i konkrete tal fra 20.557 til 20.423 køretøjer.