23948sdkhjf

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Det er ikke lastbilernes skyld, at vejtrafikken over Øresundsbron sidste år faldt med 0,7 procent.

Fakta: Øresundsbron

  • Driftsomkostningerne faldt fra 265 til 259 mio. kr.
  • Renteomkostningerne blev reduceret med 29 mio. kr. på grund af lavere renter og lavere inflation i Danmark i 2019 sammenlignet med året før.
  • Det giver et driftsresultat på 1.460 mio. kr., hvilket er en forbedring på 47 mio. kr.

 Øresundsbro Konsortiet fastsætter priserne i DKK og omregner ikke priser til SEK på daglig basis – kun ved vedvarende og store ændringer i valutakurserne. Den svage svenske krone har derfor påvirket trafikindtægterne i løbet af året.

For mens antallet af brokrydsende lastbiler over 9 meter steg med 2,8 procent, så eksploderede trafikken af modulvogntog på det nærmeste ved at vokse med 46 procent.

Det betyder, at 91 modulvogntog dagligt rullede over broen.

Årsagen skal formentlig findes i det faktum, at man fjernede et tillæg for lastbiler over 20 meter ved indgangen til 2019.

- At tillade modulvogntog over broen til samme pris som alle lastbiler over 9 meter giver miljømæssige fordele ud over det økonomiske aspekt for fragtfirmaerne. Denne satsning passer meget godt sammen med, at flere og flere fragtkunder sætter fokus på miljøhensyn i deres virksomhed i takt med højere krav fra slutkunderne, siger Caroline Ullman-Hammer, administrerende direktør for Øresundsbro Konsortiet, med henvisning til, at to modulvogntog som regel rummer den samme mængde gods som tre almindelige vogntog.

Også antallet af busser steg (1,9 procent) i sammenligning med 2018, mens det samlede antal køretøjer over broen altså faldt – i konkrete tal fra 20.557 til 20.423 køretøjer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08