23948sdkhjf

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

På Transportmagasinet har vi tirsdag omtalt en undersøgelse foretaget af Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Undersøgelsen, der er pågået i 2019, viser blandt andet, at op mod 3 pct. af lastbilchaufførerne bruger håndholdt mobil under kørslen, og tallene får nu DTL til at reagere.

Klar arbejdsgiverforpligtelse
Selv om brugen af håndholdt mobiltelefon under kørsel er faldet siden en tilsvarende undersøgelse i 2017, er den håndholdte vane for meget, mener brancheforeningen:

- Vi tager skarpt afstand til brugen af håndholdt mobiltelefon, men vi glæder os over, at brugen af håndholdt mobiltelefon blandt lastbilchauffører trods alt er faldet. Det tillægger vi den opstramning, som har været i den mellemliggende periode, hvor det nu koster klip i kørekortet. Der skal slås hårdt ned på brugen af mobiltelefon, udtaler underdirektør Frank Davidsen fra DTL, og fortsætter:

- Udgangspunktet er, at man kører bil, når man kører bil og ikke foretager sig så meget andet. Og så er håndholdte telefoner i øvrigt bandlyst. Vi vil ikke se det! Det er en klar arbejdsgiverforpligtelse at gøre noget ved det. At oparbejde en sikkerheds- og forebyggelseskultur er lige så nødvendigt hos en vognmand som på en byggeplads eller i en produktionsvirksomhed. Der findes i dag flere håndfrie løsninger såsom Bluetooth.

Både pisk og gulerod
Frank Davidsen mener dog samtidig, at der kan være brug for lige dele pisk og gulerod:

- Mange chauffører er væk i mange flere timer fra familien, end folk med ”normalt” arbejde. Det burde være sådan, at erhvervschauffører var undtaget fra skat på arbejdsgiverbetalt telefon, så de kunne bruge arbejdsgiverens telefon også til privatopkald. Dermed kunne vognmanden med større ret helt forbyde privattelefonen i lastbilen. Skal vi videre, er det et spørgsmål om at afveje de trafiksikkerhedsmæssige hensyn over skatteprovenuet.

Undersøgelsen viser også, at hvor cirka 8 pct. af førerne af personbiler og varevogne foretager sig distraherende handlinger, når de kører på vejene, så er det tilsvarende tal for de tunge køretøjer (især lastbiler) mere end dobbelt så stort, nemlig 18,7 pct. Det er udover håndholdt mobilsnak for eksempel indstilling af GPS, spise, drikke eller lignende.

Frank Davidsen mener, at man må sondre:

- Chaufførens opmærksomhed skal altid være på vejen. At drikke kaffe under kørslen virker mindre farligt end at anvende mobiltelefon. Derfor er det heller ikke ulovligt, og det kan måske ligefrem have en opfriskende virkning og modvirke de mange monotone timer bag rattet. At hælde kaffe i koppen fra en termokande under kørslen er derimod utilgiveligt.

Rullende kontorer
Frank Davidsen påpeger, at elektroniske fragtmeddelelser og GPS navigation i øvrigt udgør en stadig større del af chaufførens hverdag. Lastbilerne har med tiden udviklet sig til rullende kontorer, hvor det er muligt at lave hurtige, administrative ekspeditioner:

- Over telefoner og tablets kan der efterhånden sendes rigtig mange meddelelser til chaufføren – og afkræves rigtig mange svar. Problemet er bare, at chaufføren ikke sidder bag et skrivebord men har ansvaret for et tonstungt køretøj, der bevæger sig gennem trafikken. Det hører derfor med til ledelsesansvaret, at chaufføren ikke forstyrres unødigt eller afkræves svar, mens bilen er i bevægelse. Også her har vognmanden ansvaret for kulturen omkring sikkerhed på vejene.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078