Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas
Lidl har netop, som led i dagligvarekædens klimastrategi, fået leveret to helt nye gasdrevne lastbiler til to af Lidls vognmænd. De kører distribution af fødevarer med udgangspunkt fra Lidls logistikcenter i Køge og til hele Sjælland og hovedstadsområdet.
Lastbilerne kører på biogas og køler lasten med såkaldt cryoteknik. Køling via cryoteknik gør dem 97 % CO2-neutrale ift. et traditionelt dieseldrevet køleanlæg og kommer til at spare miljøet og Lidl for op til 15 ton CO2 om året pr. lastbil.
- I Lidl har vi et skarpt fokus på vores bæredygtighedsstrategi indenfor logistik, og vi har allerede en lastvogn med en anden grøn teknologi i drift. Med de to nye lastbiler synes vi imidlertid, vi tager endnu et skridt i den rigtige retning, og der er ikke nogen tvivl om, at vi skal videre ad den vej, siger Marcus Gustafsson, Chief Operating Officer i Lidl.
Hertil tilføjer Allan Nielsen, Head of Logistics i Lidl:
- Vi har i samarbejde med vores vognmænd valgt at få specialbygget to nye køletransportere og teste noget af den fremmeste teknologi på området. Derfor er vi naturligvis glade for det samarbejde, vi har haft med Scania Danmark, der har bygget bilerne for os, drevet af klimaneutralt brændstof, og KH One Stop, som har leveret den cryoteknologi, der gør, at køletransporten kan udføres med 97 % CO2-reduktion.
De to nye køletransportere på biogas og cryoteknik kører deres første ture på de danske landeveje i februar 2020. I forvejen har Lidl en CO2-neutral lastbil, som var en af de første gaslastbiler i Danmark.
Specialbygget med særlige miljø-, støj- og sikkerhedshensyn
De to nye lastbiler tager sig måske nok ud som almindelige køletransportere ved første øjekast. Men teknikken i dem er helt ny og sammensat efter en række meget specifikke krav fra Lidl.
- Scania Danmark har kommet alle vores krav i møde og bygget to topprofessionelle køletransportere. Det primære fokus har været på, at lastbilerne skal være så klimavenlige som muligt. Derudover har vi også haft fokus på, at lastbilerne er støjsvage, så de kan distribuere varer til vores butikker på tidspunkter, hvor vi generer andre mindst muligt, siger Allan Nielsen.
Den nye cryokøleteknik fungerer ved brug af flydende CO2 til nedkøling. Teknikken gør, at kompressorerne udleder op til 15 ton CO2 mindre per dieselanlæg per år og støjer væsentligt mindre. Mens et dieseldrevent transportkøleanlæg typisk støjer op til 80 dB, er støjen fra lastbilernes kølekasse, lift og det cryotekniske anlæg under 60 dB, hvilket er den maksimale grænse for at opnå den såkaldte PIEK-godkendelse for natdistribution i byerne.
Ikke helt klimaneutral
At køleteknikken på lastbilerne ikke er 100 pct. CO2-neutral, skyldes de ressourcer, der bliver brugt til opsamling, filtrering, kondensering og transport af den flydende CO2.
- Jeg håber, at vi med de nye lastbiler vil kunne høste nogle flere erfaringer, så nettet af tankstationer, hvor man kan tanke gas og CO2 i Danmark bliver udvidet, så det bliver attraktivt for flere at gøre deres logistik mere miljøvenlig, slutter Allan Nielsen.
Dagligvarekæden vil desuden i 2020 neutralisere deres udledning af CO2 på kædens forbrug af energi og egne aktiviteter. Al CO2-udledning fra både varme- og elforbrug i hele kæden samt firmabiler vil dermed blive kompenseret 100 pct.