Kvinderne kan blive chaufførfagets redning
Der mangler lastbilchauffører i Danmark. Det er efterhånden ikke en nyhed, for lastbilchaufførernes gennemsnitsalder et stigende, og i 2017 var hver anden chauffør over 50 år. Samtidig er hele det danske samfund dybt afhængige af, at der findes chauffører, der kan bringe alt fra byggematerialer til dagligvarer rundt i det ganske land.
Heldigvis ligger branchen ikke på den lade side. Flere transportvirksomheder gør allerede nu et stort arbejde med chaufføreleverne, og der arbejdes hårdt fra flere kanter på at forbedre branchens lidt blakkede image.
Men det stopper ikke her. For der er én stor befolkningsgruppe, som stort set er umulige at finde i chaufførstatistikkerne – og det er kvinderne.
En brøkdel kvinder
Mindre end to pct. af de danske chauffører er kvinder, og det efterlader er stort potentiale for mere arbejdskraft. Derfor har 3F, ATL og DTL-A gennem fondene Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond etableret et ekspertpanel, der skal finde frem til, hvordan man får flere kvinder ind i chaufførfaget.
Ekspertpanelet, der går under navnet ’Kvinder I Transport’, blev annonceret ved Folkemødet på Bornholm, og de har siden september arbejdet for at knække den kode, der måske kan gå hen og blive chaufførfagets redning.
Med i panelet sidder Hanne Bødker-Petersen, der selv er kvinde i transportbranchen, om end hun ikke sidder bag rattet. I stedet er hun at finde i direktørstolen hos SCT Transport i Gilleleje, hvor hun selv oplever manglen på chauffører på tætteste hold.
- Det er meget vanskeligt at skaffe chauffører. Som vi også ser det med andre håndværksfag, så er der for få elever. Og vi kan faktisk se allerede nu, at det er begyndt at vise sig ude på skolerne, hvor flere kvinder har meldt sig ind på grundforløbet, og vi oplever, at flere kvinder svarer på vores jobopslag, siger Hanne Bødker-Petersen.
Opgør med fordomme
Hos SCT Transport har de også netop fået deres første kvindelige elev, og det, håber Hanne Bødker-Petersen, vil smitte af på flere af kollegerne.
- Det er ikke så svært. Mange har desværre haft fordomme om, hvordan kvinder kan integreres i godstransporten, for eksempel når vi taler omklædning, toiletfaciliteter eller lignende. Men de fordomme og barrierer, der er i det omkringliggende samfund, skal man tage op og se på i sin egen virksomhed og kigge på: ”Hvordan forholder det sig egentlig her hos os?”, siger hun, og tilføjer:
- Heldigvis tager de fleste chauffører det i dag som en selvfølge, at kvinder også er dygtige chauffører. Vi befinder os i 2020, og selvom vi aldrig kommer derhen, hvor kvinder får en overvægt i branchen, men får vi bare 10 pct., så er vi nået langt. Og jeg er sikker på, at får vi flere kvinder i førerhusene, så bliver hele omgangstonen i branchen lidt mere omgængelig, og der bliver blødt op lidt op på tingene. Så jeg er sikker på, det vil gøre en positiv forskel.
Hun slår også et slag for, at branchen skal tales op i almindelighed, så det ikke altid bliver de negative historier, der kommer til at stå i fokus. Den eneste måde at rette op på chaufførmanglen er nemlig ved at øge indtaget på uddannelserne, og skal chaufførfaget ind i de unges bevidsthed som et godt karrierevalg.
- Chaufførfaget er essentielt for vores samfund, og de udfører utroligt mange livsvigtige samfundsopgaver hver eneste dag. Og det tror jeg, samfundet har undervurderet.
Født ind i branchen
Selv er Hanne Bødker-Petersen født ind i branchen, og erkender, at hendes tilvalg af transportbranchen i høj grad er påvirket af forældrene. Og hun har aldrig siddet ude bag rattet, men har valgt at gå vejen med ledelse og administration, hvor der ikke er samme mangel på kvinder i branchen. Men hun mener alligevel, at hendes perspektiv på branchen kan være givtigt i panelets arbejde.
- Jeg har jo en erfaring med branchen, og jeg kan måske som kvinde se anderledes på problematikkerne og udpege de forhold, der skal være i orden, hvis de skal passe til begge køn, siger hun.
Ekspertpanelet Kvinder I Transport vil præsentere resultatet af deres arbejde til Transportens Kvindedag, der finder sted 14. maj.