Tidligere vognmand vil lave Europas største rasteplads for lastbiler
Michael Mortensen, der er administrerende direktør for Horsens-virksomheden HM Entreprenør, vil etablere en kæmpe EU-sikret rasteplads for lastbiler ved Horsens Syd.
Ifølge en pressemeddelelse er projektet stadig afhængig af de relevante myndigheders godkendelse, men Michael Mortensen, der selv er tidligere vognmand, er optimistisk.
- Idéen om at skabe ordnede og sikre forhold for lastbilchauffører opstod, mens jeg selv havde vognmandsforretning. Det er en stor udfordring at finde sikre langtidsparkeringsmuligheder for chaufførerne, og det er til stor gene for kommunerne og virksomhederne i industriområder og ved havnen med parkerede lastbiler.
Europas første og største
HM Entreprenør har gennem de senere år investeret i 250.000 m2 erhvervsjord i Horsens Syd med henblik på udvikling af erhvervsområdet ”Annasminde”, hvor også virksomhedens domicil er beliggende.
- I 2018 var jeg i dialog med Horsens Kommune og Business Horsens omkring lastbilparkering i Horsens Syd, Horsens Vest og Horsens Nord, men dette kom desværre ikke videre.
Det nye projekt kommer til at strække sig over 270.000 m2 og indeholder foruden rastepladsen med faciliteter også fire nye motorvejsafkørsler, så trafikken kan glide ubesværet.
- Vi ønsker at opføre Europas første og største EU-sikrede rasteplads for lastbiler, siger Michael Mortensen, og forklarer, at rastepladsen derfor skal igennem en række service- og sikkerhedsgodkendelser, som foregår på EU-niveau.
Alt, hvad hjertet måtte begære
Ved rastepladsen etableres både tankanlæg, ladestationer til personbiler og hybridlastbiler, værksteds-, vaske- og plejeområder for både tung og normal personvognstrafik, samt 24 timers overvågning af parkeringsarealerne.
Ligeledes vil der forefindes indkøbsmuligheder, cafe-/bespisningsarealer, toilet- og badefaciliteter og overnatningsfaciliter i henhold til reglen om 45 timers hvil.
- Regeringens lovændring i forhold til højere bøder til ulovlig afholdelse af regulært ugentlige hvil i køretøjer understreger behovet for at sikre langtidsparkeringsmuligheder i branchen, siger Michael Mortensen.
Opførelsen af anlægget er en privat investering, og sker uden offentlige og kommunale midler.