Blue Water optimerer pladsen i traileren
Selv om både logoet og strategifarven er blå, er målet for Blue Water Shipping at blive grønnere og samtidig forbedre bundlinjen.
Et af de nye bæredygtige tiltag er et klimapartnerskabet med SpaceInvader, som har udviklet et transportsystem, der gør det muligt at fragte mere pallegods i hver lastbil ved hjælp af dobbeltstabling.
Det handler om at pakke og stable pallegods både højere og mere optimalt og dermed komme den tomme luft til livs, som mange lastbiler kører rundt med, fordi det er udfordrende at stable højt og stabilt.
Konkrete gevinster
- Når vi kombinerer SpaceInvaders transportløsning med vores services, skaber vi meget konkrete gevinster for både miljøet, klimaet og transportøkonomien, siger Mikkel Østergaard Kruse, direktør for Road Operations og partnerskabsansvarlig hos Blue Water.
- Alle bundlinjer vinder. Det er det fantastiske ved partnerskabet. Hver eneste ekstra palle vi får med i forhold til status quo, er en gevinst.
Blue Water kigger både på optimering af hub-til-hub transporter og på direkte kundeleveringer.
Ændret adfærd
At omstille sig til øget bæredygtighed kræver ændret adfærd og tilvænning - ikke kun internt i Blue Water, men også hos kunderne.
- Det kan være krævende at få igangsat nye tiltag i de daglige rutiner, men belønningen kommer i form af både reduceret klimapåvirkning og øget effektivitet, siger Mikkel Østergaard Kruse.
Hos klimapartneren SpaceInvader ser man frem til at få det nye initiativ implementeret.
- For os er det et vigtigt gennembrud, at en stor international operatør som Blue Water ser de muligheder og gevinster, der ligger i kapacitetsoptimering af godshåndtering, siger CEO i SpaceInvader, Steen Frederiksen.
- Vi har i flere år arbejdet hårdt på at få branchen til at tænke mere innovativt og til at turde prøve nye løsninger af. Det er nu lykkedes med Blue Water, fordi de er omstillingsparate, tør satse på ny innovation og er parate til at tilpasse deres drift.
Ministeren hørte mere
Det nye klimapartnerskab blev skudt officielt i gang, da transportmininister, Benny Engelbrecht, i sidste uge lagde vejen forbi Blue Waters godsterminal i Taulov.
Her fik ministeren mulighed for at høre mere om partnerskabets visioner og mål og samtidigt få et konkret indblik i, hvordan kapacitetsoptimering med stor klimaeffekt fungerer i praksis.
Sammen med repræsentanter fra transportbranchen deltog også Flemming Busch, Group CFO i Blue Water Shipping, i ministerens besøg, og også han ser spændende perspektiver - ikke mindst muligheden for at tilbyde grønne løsninger til selskabets kunder.
Kapacitetsoptimering - et fokusområde
- Samarbejdet vi har præsenteret, er både spændende og nødvendigt for at drive innovation og forandring, siger han.
- Som branche må vi tænke ud af boksen, vise mod og ændre adfærd, så vi i fælleskab kan reducere klimaaftrykket uden det bliver konkurrenceforvridende, siger han.
- Kapacitetsoptimering bliver et ud af flere indsatsområder for os, og derfor er det vigtigt at vise transportministeren, hvordan vi bliver grønnere i praksis og hvad branchepotentialet er - ligesom kapacitetsoptimering bør være et politisk fokusområde i Danmarks klimaindsats.