23948sdkhjf

Nordjysk vognmand konkurs: - Det har været decideret ubehageligt

Indtjeningsmarginerne skrumper, lønningerne stiger og kontrolpresset fra myndighederne øges – det er virkeligheden for rigtig mange aktører i transportbranchen. På tværs af branchen melder vognmændene, at der er hård konkurrence, og at det bliver sværere og sværere at tjene penge.

Meldingerne bakkes op af tal fra Danmarks Statistik, som viser, at antallet af konkurser i transportbranchen er mere end tredoblet i løbet af de sidste fem år.

De hårde vilkår har nu fået yderste konsekvens for Anker Christensen A/S i Hjørring. Virksomheden blev begæret konkurs 6. marts, og vognmand Lars Christensen, der er fjerde generation i spidsen for virksomheden, har haft nogle hårde dage.

- For at sige det, som det er, så har det ikke været særlig fedt. Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at det er decideret ubehageligt, siger han, og fortsætter:

- Men selvom det er rigtig sort lige nu, så er der lys for enden af tunnelen. Det her er noget, vi kommer igennem. Det er ikke den nye virkelighed; vi er kommet ud igen på den anden side.

Anker Christensen-navnet fortsætter
Navnet Anker Christensen forsvinder nemlig ikke fra landevejene lige med det samme – banken har overdraget nogle af aktiverne til en tredjepart, som skal drive dele af virksomheden videre i regi af Anker Christensens Eftf. ApS.

Lars Christensen har fået ansættelse i den nye virksomhed, og det samme er tilfældet for én kontoransat og fire chauffører til de containerbiler, der også er en del af overdragelsen.

- Jeg havde flere tilbud fra kolleger i branchen, der gerne ville overtage vores containerbiler, men på denne måde lykkedes det at bevare arbejdspladser i Hjørring, hvilket har været vigtigt for mig, fortæller Lars Christensen.

- Ansvaret ligger hos ledelsen
Ifølge Lars Christensen er grunden til virksomhedens problemer, at der ikke længere er egenkapital nok til at opretholde virksomhedens tilladelser.

- Men ansvaret er udelukkende mit. Det fulde ansvar ligger hos ledelsen, slår han fast.

Det er fagforeningen HK, der har indgivet konkursbegæringen, fordi en medarbejder ikke har fået udbetalt sin løn.

Lars Christensen har ligeledes drevet virksomheden AC Transport og spedition A/S, hvor driften også er lukket ned. Det betyder, at syv medarbejdere nu har mistet jobbet på tværs af de to virksomheder.

Transportmagasinet har været i kontakt med kurator Anders Ole Bendtsen, men han havde tirsdag ikke overblik over aktiverne i det konkursramte selskab.

Tredobling af konkurser i transportbranchen

Antallet af konkurser i transportbranchen er hastigt stigende. Transportmagasinet har trukket tal fra Danmarks Statistik, som viser, 521 virksomheder sidste år gik konkurs. Det er en stigning på 49 procent i forhold til 2018 – og mere end en tredobling fra 2015, hvor 151 virksomheder i branchen måtte dreje nøglen om.

Men måske bliver 2020 et positivt vendepunkt. For mens 43 virksomheder fra transportbranchen i gennemsnit måtte dreje nøglen om hver måned sidste år, så har 2020 blot budt på 36 konkurser – i både januar og februar til sammen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093