Godkendt til 35 ton nyttelast
Brdr. Platz har som de første på markedet fået godkendt en gardintrailer med 35 ton nyttelast i henhold til DIN EN 12642 XL-normen.
- Det er en tysk norm, som gør det muligt at køre med traileren uden at skulle surre godset fast med bånd, forklarer Jens Erik Platz.
- Det kræver til gengæld, at man sikrer godsets stabilitet ved at læsse det helt op til forsmækken, max 15 cm fra bagsmækken og udnytter den fuld bredde af traileren.
- Med sådan en trailer slipper man for at surre hver eneste palle fast.
Derfor er den velegnet til de vognmænd, der kører med full-load; men man kan også med fordel bruge traileren, selv om man aflæsser noget af godset undervejs. Man skal bare aflæsse godset bagfra.
- Så længe godset står op mod forsmækken og ud til siderne, kan man nøjes med at have et enkelt eller to bånd hen over de bageste paller for at sikre godset mod at vælte bagud. Man er fri for at sikre og surre godset i hele trailerens længde.
Det er meget tidsbesparende. Desuden er sikkerhedsfaktoren høj.
Den første netop leveret
B.P. Trailer har netop leveret den første 4-akslede trailer ud af en større serie med den nye 35 ton-godkendelse, og Jens Erik Platz forventer at komme til at sælge flere af dem fremover.
- Det er ikke helt billigt at få DIN EN 12642 XL-godkendelsen, forklarer Jens Erik Platz.
- For det første skal vi udvikle en 4-akslet trailer med de nødvendige forstærkninger, så den kan modstå de 35 ton ved katastrofeopbremsninger eller kraftige undvigemanøvrer.
- For det andet skal vi have traileren godkendt, så den kan køre uden surringer på godset - og det kræver omfattende tests.
Transportmagasinet: Hvordan foregik de tests?
- De blev foretaget af TÜV Nord, siger Jens Erik Platz.
- Jeg bestilte simpelt hen en TÜV-tekniker fra Tyskland til at kommer herop og foretage de nødvendige tests. Der skal foretages sideværts belastningstest af presenningen. Styrken af trailerens for- og bagende skal testes. Vi fik også testet vores Brdr. Platz slip`n`grip centrallukkesystem til gardinerne.
- Ydermere valgte vi at teste godsets stabilitet i forskellige højder, sådan som de helt nye normer foreskriver. Det betyder, at trailerne er XL-godkendt til at kunne køre med gods, der for eksempel kun er 80 cm højt, men som vejer op til 35 ton. Men også med gods op til 2,6 meters højde med en vægt på 35 ton.
- Jeg valgte at teste for så meget som muligt, når vi nu havde den tyske tekniker heroppe - og det tog ham også det meste af en uge.
Inde på værkstedet
Testen foregik på Brdr. Platz’ værksted i Haderslev, hvor traileren var stillet op med specialudstyr, som var blevet hentet hos TÜV.
- En skillevæg blev sat fast i hele trailerens længde og højde, forklarer Jens Erik Platz. Herefter blev en stor ballon pumpet op mellem skillevæggen og gardinsiden med et tryk, der modsvarer den påvirkning, der vil komme fra godset.
- Det er en meget hård test. Den svarer til en katastrofeopbremsning eller en undvigemanøvre uden at godset falder ud af traileren!
Transportmagasinet: Det er ikke noget udstyr, du har stående, vel? Er det noget, han kommer med?
- Testudstyret vejer 7-8 ton, og vi har haft en speditør nede hos TÜV Nord for at hente det og køre det tilbage igen, svarer Jens Erik Platz.
Transportmagasinet: Det lyder da voldsomt. Er det ikke dyrt?
- Det kan jeg love dig for, at det er. Det koster rigtig mange penge. Det er ikke noget, man bare gør for sjov. Derfor gælder det om at få testet så meget som overhovedet muligt, når man først har besluttet sig for at få foretaget testen.
- Vi valgte også at få traileren godkendt med vores centrale åbne/lukkesystem til gardinsiderne.
Med dette system slipper man for manuelt at åbne og lukke de mange stropper, der er på en gardintrailer. Stropperne kan vi åbne og lukke et centralt sted på traileren på én gang.
- Hvis vi ikke fik testet dem, ville vi ikke kunne bruge vores centrallås på de nye trailere.
Den hårdeste test
- Vi valgte også den hårdeste test. DIN EN 12642 er en norm, som findes i to udgaver: XL og L.
- Den mest vidtrækkende norm er XL. Den bruges for eksempel til sættevogne og forvogn/hængerbiler, der skal køre med øl og sodavand. Væske er i det hele taget det allerværste, man kan køre med, fordi det er gods, der skvulper og derfor har lettest ved at rykke sig.
Passer til 56 ton totalvægt
Brdr. Platz’ nye XL-godkendelse omfatter nu de 7-akslede vogntog på 56 ton og en nyttelast på 35 ton.
- Selv om man ikke kan køre med denne totalvægt i Tyskland, er det fordelagtigt med den tyske godkendelse, forklarer Jens Erik Platz.
- Herhjemme læner vi os mere og mere op ad den tyske lovgivning. Der er faktisk firmaer, der ikke ønsker, at deres gods læsses på trailere, der ikke har denne godkendelse. Der er simpelt hen blevet større fokus på godssikring herhjemme.
- Så man har to muligheder, hvis man kører med 56 ton totalvægt. Hvis traileren ikke har XL-godkendelsen, skal man surre godset. Har traileren godkendelsen behøver man ikke surre godset, så længe det fylder hele trailerens længde og bredde, slutter Jens Erik Platz.