Svineproducent vil køre selv
Lastbilmægleren v. Carsten Lykke i Hedensted er mest kendt i den danske transportbranche som leverandør af skræddersyede DAF-lastbiler til kunder over hele Danmark. Sidste år fik han agenturet på de tyske KA-BA specialopbygninger og -trailere til dyretransport, og han har for nylig leveret endnu en avanceret grisetrailer til det danske marked.
Ikke nok med, at Carsten Lykke har leveret en ny KA-BA grisetrailer til Svejstrup Østergård, men han leverede samtidig en velholdt, brugt DAF twinsteer-trækker med ekstra lav skammelhøjde på blot 1.000 mm som trækkraft til den avancerede grisetrailer.
Svejstrup Østergård ligger i Svejstrup cirka syv km vest for Skanderborg. Virksomheden drives af Karl Ole Jokumsen og beskæftiger sig blandt andet med produktion af op til 40.000 slagtesvin årligt samt tilhørende planteavl af korn, frøgræs og raps. Dertil kommer levering af halm til kraft/varmeproduktion.
Det giver alt sammen et stort transportbehov, og det er her, det "nye" DAF/KA-BA vogntog kommer ind i billedet.
Vil gøre det selv
- Vi kunne selvfølgelig hyre eksterne vognmænd til vores transportopgaver, men vi foretrækker at gøre tingene selv, fortæller Karl Ole Jokumsen.
- Vi transporterer kun egne grise og var egentlig på udkig efter en brugt grisetrailer, men vi fandt dog hurtigt ud af, at det brugte materiel, der var på markedet, var for slidt og for dårligt. Derfor besluttede vi os for at investere i en helt ny trailer.
Karl Ole Jokumsen havde hørt meget godt om både KA-BA og Carsten Lykke fra forskellige kolleger i branchen, så derfor valgte han at lade ham sammensætte en pakkeløsning med en ny trailer i kombination med en velholdt DAF-trækker.
- Det har vi ikke fortrudt, fastslår han.
To justérbare dæk
Den nye 3-akslede KA-BA-trailer er opbygget med tre dæk, hvoraf de to øverste er højdejustérbare, hævbart tag samt hydraulisk læsserampe bag. Den er opbygget med chassis og sidestolper i forzinket stål, mens resten af opbygningen er udført i aluminium. De hydrauliske funktioner betjenes af et separat el-hydraulisk anlæg på traileren.
- Jeg har tidligere kørt med andre typer grisetrailere, og jeg skulle lige vænne mig til den nye. Den har nogle tekniske løsninger, som jeg ikke var vant til, og det gav lidt udfordringer i starten. Dem har vi dog fået løst takket være en hurtig og kompetent indsats fra både KA-BA og Carsten Lykke, så nu kører det efter en snor, siger Karl Ole Jokumsen.
Godt samarbejde
Han er i det hele taget rigtig godt tilfreds med samarbejdet med Carsten Lykke om den nye trailer.
- Carsten følger godt op på sagerne og har styr på det. Jeg lægger vægt på gode, personlige relationer med mine leverandører, og det har jeg med Carsten, fastslår Klar Ole Jokumsen.
Ud over at køre med den nye KA-BA grisetrailer bruger Karl Ole Jokumsen også sin "nye" DAF-trækker til kørsel med halm på en åben trailer, der også er leveret af Carsten Lykke, samt kørsel med korn. Det giver fleksibilitet i driften at råde over egen transportkapacitet, og DAF’en får dermed rigeligt at se til ud over grisetransporterne.