Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen
Brancheorganisationen Dansk Erhverv har netop offentliggjort en analyse af, hvordan dansk erhvervsliv har klaret sig under de første to uger med corona-krisen. Transport er en af de seks brancher, som er med i undersøgelsen, og konklusionen er, at corona krisen er ved at kunne mærkes.
- Rundspørgen bygger på interviews med mere end 2.000 virksomheder, forklarer Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv.
- Samlet set mærker transportvirksomhederne primært corona-krisen som et fald i omsætning. Ifølge rundspørgen har syv ud af 10 virksomheder i transportbranchen oplevet et fald i omsætningen de seneste to uger – og af dem har en tredjedel mistet mere end 40 procent omsætning.
- Desuden har hver tredje virksomhed i transportsektoren opsagt medarbejdere, mens 19 procent af dem forventer at opsige medarbejdere i løbet af de næste 14 dage.
- Undersøgelsen viser også, at 40 procent af virksomhederne i transportsektoren er bekymrede for mangel på likviditet. 39 procent mener ikke de har likviditet til at fortsætte mere end to måneder.
- På den måde er transport den tredje hårdest ramt branche kun overgået af detailhandlen og oplevelseserhvervene, siger Jesper Højte Stenbæk.
Krisen mærkes forskelligt
- Corona-krisen mærkes vidt forskelligt i transportbranchen. Godstransporten har stadig fart på og er ikke nær så kriseramt som persontransporten, som stort set er gået i stå. Det er persontransporten, der trækker det samlede billede ned, forklarer fagchefen fra Dansk Erhverv.
- I den ene ende af transportbranchen er der e-handelstransporten, altså varebilerne, der kører alt det, de kan komme til. En virksomhed som Nemlig.com havde to procent markedsandel før corona-krisen. Nu vælter bestillingerne ind. Virksomheden skal hele tiden skalere op for at kunne følge med.
- I den anden ende er der taxi, busbranchen, handicapkørsel og siddende sygetransport. Den del af transportbranchen – persontransporten - er ved at smelte helt ned og har brug for en særskilt hjælpepakke (se artikel andetsteds på siden).
Godstransport ikke så berørt endnu
- Den almindelig godstransportvirksomhed har egentlig ikke været så berørt indtil nu, fortsætter Jesper Højte Stenbæk.
- De vognmænd, der kører til byggepladser, eller som leverer byggematerialer til private husstande, begynder først at kunne mærke nedgangen nu. Det begynder langsomt at stilne af. Danskerne svinger ikke dankortet så meget lige nu.
- Vi kan se det på tallene fra Nets. Forbruget er gået ned i en bølgedal. Folk skal stadig leve og køber ind i supermarkederne; men de store privatøkonomiske investeringer som bil og hus er det ikke mange, der foretager lige nu.
- Godstransporten har ikke mærket samme katastrofale dyk som persontransporten, men niveauet er for nedadgående.
Den internationale godstransport har dog været udfordret af lange ventetider ved landegrænserne flere steder; men her har der været god bistand fra både regering og EU.
Råd: Byg infrastruktur
- Der kom en rapport fra Det Økonomiske Råd i sidste uge, hvor man anbefaler at sætte gang i byggeriet af infrastruktur for at få gang i den økonomiske vækst, fortsætter Jesper Højte Stenbæk og nævner eksempler som færdiggørelse motorvejene til Hillerød og Frederikssund.
- Det er projekter, som er lige til at gå til. I Jylland kunne man gå i gang med nogle delprojekter til for eksempel en ny Limfjordstunnel eller udvidelse af motorvejen E45.
- Det er sådanne ting, vi kommer til at anbefale regeringen, forklarer Jesper Højte Stenbæk.
- Sidste uges ophævelse af anlægsstoppet for kommunerne er rigtig fint. Det betyder, at lokale investeringer i infrastruktur som rundkørsler, krydsudvidelser m,m. kan komme i gang. Det er godt både for at sparke gang i økonomien og forbedre mobiliteten.
Nu skal vi også have gang i de statslige projekter.
Tilfreds med regeringen
Transportmagasinet: Indtil videre har I vel været tilfredse med regeringen?
- Ja, det har vi. Regeringen og politikerne har virkelig vist lydhørhed, når vi er kommet med de forskellige ønsker, som erhvervslivet har brug for.
- Der har fra alle sider været løbet stærkt for at få alle disse ordninger og hjælpepakker på plads.
Transportmagasinet: Er behovet for hjælpepakker opfyldt nu, eller skal man arbejde videre med det?
- Der skal arbejdes videre med hjælpepakkerne.
- Det var vigtigt at få de store, generelle erhvervspakker på plads først. Nu synes jeg godt, man kan justere sigtekornet lidt og komme tættere på enkelte brancher, som er hårdt ramt, og det er persontransporten.
BONUSINFO: Speditører regnes ikke med som transportvirksomheder i Dansk Erhverv. Spedition hører ind under logistikvirksomheder - og de var ikke med i den omtalte undersøgelse/rundspørge.