Katastrofal nedgang for persontransport
Der er stærkt brug for en hjælpepakke til persontransport-virksomhederne. Sådan lyder det fra Dansk Erhverv, som repræsenterer en lang række virksomheder, der udfører forskellige former for persontransport.
Taxi midt i kraftigt fald
- Taxibranchen oplever kraftigt faldende aktivitet på rund af COVID-19, og der er derfor masser af chauffører og vognmænd som står uden fast indtægt, fortæller fagchef Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv.
Organisationen foreslår, at Færdselsstyrelsen stopper for udstedelse af yderligere taxitilladelser. På nuværende tidspunkt udsteder Færdselsstyrelsen et begrænset antal tilladelser pr kvartal, der fordeles til ansøgerne ved lodtrækning. Denne ordning ønsker Dansk Erhverv suspenderet.
Flextrafik og handicapkørsel hårdt ramt
Også den del af persontransporten som omfatter flextrafik og handicapkørsel er hårdt ramt af aflysning af meget af deres normale kørsel. Det skyldes lukning af uddannelsesinstitutioner, udsættelse af operationer m.v.
- Disse segmenter er momsfritaget, hvorfor udskydelsen af modtaget moms ikke har nogen som helst effekt på virksomhedernes likviditet nu og her, forklarer Jesper Højte Stenbæk.
Dansk Erhverv foreslår derfor, at der i stedet kompenseres ift. betaling af lønsumsafgiften.
Rutekørsel er lukket ned
Der bør også gives hjælp til vognmænd, der kører speciel rutekørsel for det offentlige på rent kørselsbaserede kontrakter.
I takt med at de offentlige institutioner er lukket ned, er behovet for transport for borgerne faldet drastisk.
- Det er meget problematisk for de leverandører, som det offentlige skal bruge igen, når vi er på den anden side af Corona-krisen, siger fagchefen fra Dansk Erhverv.
- Mange af disse kontrakter er sådan skruet sammen, at hvis vognmændene ikke kører, får de ingen penge. Det betyder at de pt. intet tjener – uanset om der er erklæret force majeure eller ej.
- Vi foreslår, at kommunerne - og andre offentlige kunder, der har aflyst kørsel - betaler virksomhederne 50 procent garanteret minimumsbetaling af omsætningen i en periode frem til efter dette er overstået.
Hjælp til autoforhandlere
En stor omkostning for bilforhandlerne er registreringsafgifter på biler, der er klar til salg. Det er derfor en stor omkostning at betale registreringsafgifter i længere perioder på biler, der ikke bliver solgt.
Dansk Erhverv foreslår, at der sker en udskydelse af betaling af registreringsafgifter.
90 pct. nedgang for biludlejning
Biludlejningsbranchen står, som mange andre brancher, i en meget sårbar situation på grund af COVID-19.
Der er allerede oplevet nedgange i omsætningen på op mod 90 procent. Det centrale marked i lufthavnene er vej mod et nul, og flere steder har aktiviteten allerede ramt nulpunktet.
Regeringen har allerede iværksat tiltag, der understøtter virksomhederne generelt med lønkompensation og kompensation for faste udgifter. Transportbranchen er underlagt særregler for deres kapitalapparat, herunder særlige afgifter og puljeordninger vedr. taxi, bus, og bilflåden. Det tynger den allerede hårdt presset likviditet i virksomhederne og hæmmer mulighederne for at reagere.
- Derfor er der brug for målrettet hjælpepakke til denne del af branchen, slutter Jesper Højte Stenbæk.