Dachser: Sådan holder vi netværket intakt
- Vi er fuldt operationsdygtige i hele vores europæiske netværk – også i de nordiske lande.
Sådan fortæller Rene Sidor, Managing Director for transport- og logistikvirksomheden Dachser Nordic.
- Vi kører dagligt med vores linjebiler til hele Europa her fra Norden - og det har vi gjort siden dag 1 i corona-krisen. Det samme med vores trafikker internt i Norden. Vi kommer overalt.
Dachser-direktøren indrømmer dog, at volumenerne svinger meget.
- Nu er vi lige startet op efter påske, men vi kan se, at trenden ser ud som før påske, fortæller han.
- Volumenerne går op og ned på daglig basis; men generelt går de ned. Når der er mange forretninger og virksomheder, der er lukket ned, er der ikke den samme godsmængde, der skal transporteres. Det siger sig selv.
- Det positive er, at vi stadig ruller og kører dagligt. Vi lever op til de servicekrav og transittider, som vi har normalt. Dem efterlever vi stadigvæk i hele netværket i Europa.
Transportmagasinet: Betyder det, at I kører med halvtomme biler?
- Nej, svarer Rene Sidor. Vi kommer så meget gods som muligt på hver bil. Vi har optimeret vores netværk; så noget af det gods, der før var gået på en chartret bil, kører nu som stykgods inde i netværket. Så får vi øgede tonnager i vores eget netværk. Det er en fordel, fordi vi netop kører alligevel.
- Det handler om at disponere volumenerne på en intelligent måde i vores stykgods-set up. Derfor kan vi fastholde de daglige afgange til og fra Norden.
Gammelt, kendt system
- Vores netværk er baseret på det gode gamle ”hub & spokes” system, hvor vi kører til en stor terminal eller en platform og transiterer godset, forklarer René Sidor.
- Hver dag vurderer vi, om det giver mening at køre direkte med en linjebil eller om godset skal via en platform. Styrken i vores netværk er netop fleksibiliteten, og så gør vi alt for at fastholde de daglige afgange, selv om volumenerne går ned.
- Disse daglige vurderinger foretager vi uanset, om der er corona-krise eller ej.
Krisestyring - er normalt
René Sidor fortæller også, at krisestyring er en del af Dachsers normale beredskab.
- Allerede før corona-krisen var vores ”crisis management” systemer og strukturerne på plads. Det har vi allerede forberedt. Vi har kriseteams i hver filial – også i Norden. De bliver aktiveret, når det er nødvendigt.
- Selvfølgelig går alting ikke, som man har planlagt. Derfor må vi hele tiden tilpasse og finjustere vores kriseplaner. Der er en ” learning curve” omkring disse ting; men ellers kører det bare.
- Vi bruger selvfølgelig rigtig meget tid på krise-beredskabet. Nu savner vi, at det bliver normale tilstande – og man kan lave noget normal forretning.
Løser udfordringerne
Transportmagasinet: Har kunderne forståelse for situationen?
- Ja, det synes jeg. Mange kunder kører også med krise-beredskab, og sammen får vi løst de udfordringer, der dukker op.
- Det kan være, at kunden har noget gods, som vi bliver bedt om at levere til en butik i et storcenter. Så må kunden jo tjekke, om der er nogle til at tage imod godset.
- Vi kan sagtens hente godset og sende det afsted; men hvis vi ikke kan komme af med det, skal vi retur med det igen – og det er bare en unødvendig, ekstra omkostning. Så det er også i kundens interesse – eksportørens interesse – at vi er i stand til at aflevere varerne.
Følger alle anvisninger - og lidt til
Hos Dachser følger man – ligesom alle andre – alle de anvisninger, som regering og sundhedsmyndigheder kommer med.
- Vi tager alle anbefalede forholdsregler om separering, hygiejne, hjemmearbejde, videokonferencer mm. Dertil kommer, at vi også følger de anvisninger, som Dachser kommer med fra hovedkontoret. I Dachser går vi typisk lidt længere end regeringerne.
- Terminalerne og kontorerne er også separeret. Medarbejderne her kommer ikke i berøring med hinanden overhovedet, siger René Sidor, som tilføjer, at man hos Dachser i Hvidovre også bruger rørpost.
- Det har vi altid haft – og brugt. Det passer ekstra fint her i corona-tiden, at vi kan sende rørpost til hinanden!
Øget kontrol
Fra det nordiske Dachser-hovedkontor i Hvidovre bliver der dagligt rapporteret til koncern-hovedkontoret i Sydtyskland.
De, der kender Dachser, ved, at der findes en lang række tjeklister af forskellig karakter, som skal udfyldes dagligt og på ugentligt plan. Tjeklisterne giver et fyldestgørende billede af, hvad der foregår i den enkelte filial – både i forhold til corona-krisen og den daglige drift - og den seneste tid er kontrollen ikke blevet mindre.
- Alt dette kører bare, som Rene Sidor udtrykker det.
Afhængig af Europa
Transportmagasinet: Er det ikke godt, at Danmark og Norge er begyndt at åbne samfundet op igen, om end forsigtigt.
- Jo, det er glædeligt. Det ser vi også ske i Tyskland, hvor butikker og shoppingcentre lukker op. Vi kan håbe, at der så kommer mere gang i den.
- Men her i Norden – og især i Danmark - er vi meget afhængig af Europa. Det kan være, at vi kan gøre flere ting i Danmark, men hvis man ikke kan gøre så meget i Europa, er vi egentlig ikke kommet længere.
Danmark, Norge og Sverige
Transportmagasinet: Hvad sker der på nordisk plan? Hvordan oplever I landenes forskellige strategier?
- Vi følger naturligvis med i medierne og lytter til vores folk i de forskellige filialer. Regeringens strategi i Danmark og Norge minder meget om hinanden; men i Sverige har de helt deres egen strategi.
- Alligevel har vi valgt at agere på samme måde i de tre nordiske lande. Den måde, som separering og hjemmearbejde foregår på i Danmark og Norge, følger vi også i Sverige - selv om det ikke er noget, som den svenske regering anbefaler. Faktisk gør vi det samme i Dachser i hele Europa.
Tak til alle
René Sidor glæder sig over, at Dachser-netværket er fuldt operationsdygtigt, og han ved udmærket, at det er medarbejderne og samarbejdspartnerne, der holder det oppe.
- Det er jo ikke alle, der kan arbejde hjemme. Chaufførerne, og de der arbejder på terminalerne, holder hjulene kørende. Det er noget, vi sætter stor pris på. Det gør vi altid – men specielt nu er vi taknemmelige over at have så mange loyale medarbejdere, som er engagerede og dedikerede.
- Også vores samarbejdspartnere skal have en stor tak. Dachser har jo ikke biler selv, så vi samarbejder med eksterne vognmænd. Dem sætter vi altid stor pris på, men specielt nu, slutter René Sidor.