23948sdkhjf

Volvo og Daimler går sammen

Vil udvikle brændselscelle-teknologi til lastbiler

To af verdens førende lastbilproducenter - Daimler Truck AG og Volvo Group - har underskrevet en foreløbig og uforpligtende aftale om at oprette et joint venture-selskab, der skal udvikle og producere brændselscellsystemer til tunge køretøjer.

Daimler-koncernen vil lægge alle sine nuværende brændselscelleaktiviteter ind i det kommende joint venture-selskab, mens Volvo-koncernen investerer et beløb på 600 millioner euro kontant! Beløbet svarer til 4,5 milliarder kroner.

- Hvis vi skal have en ægte CO2-neutral transport, må det ske ved hjælp af elektriske drivliner, siger de to koncerners topchefer i en fælles pressemeddelelse. Energien kan enten komme fra batterier eller ved at omdanne brint til elektricitet i lastbilen under kørslen.

- Vi er overbeviste om, at brændselsceller er en realistisk løsning for den tunge lastbilsektor. Derfor investerer vi i denne teknologi for at gøre den kommerciel gangbar.

Brændselsceller i 20 år

Martin Daum, der er formand for bestyrelsen i Daimler Truck AG, fortæller, at Daimler-koncernen har arbejdet med brændselsceller i mere end 20 år.

- Det er den ekspertise, vi nu stiller til rådighed i det nye joint venture med Volvo, siger han.

Martin Lundstedt, der er Volvo Group CEO, tror, at man ved hjælp af brændselscelle-teknologien kan opnå en transportsektor, der på sigt kan blive CO2-neutral.

- Brug af brint til at drive elektriske lastbiler er en vigtig del af klima-indsatsen. Med det nye joint venture vil vi kunne fremskynde udviklingen af en bæredygtig og CO2-neutral transportsektor.

- For at denne vision skal blive virkelighed, er andre virksomheder og institutioner nødt til at bidrage. Der skal for eksempel investeres i den nødvendige brændstof-infrastruktur.

Uafhængigt selskab

Volvo Group og Daimler Truck AG vil være 50/50 partnere i det nye joint venture-selskab, som vil komme til at fungere uafhængigt af moderselskabernes andre forretningsområder. Samarbejdet vil omfatte Daimlers faciliteter i Nabern, Tyskland, som er hovedkvarter for Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH. Desuden vil det omfatte produktionsfaciliteter i både Tyskland og Canada.

Aftalen er foreløbig uforpligtende; men den endelig aftale forventes at blive indgået inden udgangen af 2020, når alle ansvarlige konkurrencemyndigheder har haft mulighed for at blive hørt.

Fakta om brændselsceller

  • En brintbrændselscelle omdanner brændstofens kemiske energi, i dette tilfælde brint og ilt (fra luften) til elektricitet. Elektriciteten driver en elektrisk motor, der driver køretøjet.
  • Der er to hovedmåder til at producere det nødvendige brint.
  • Grønt brint vil kunne produceres lokalt på tankstationen ved hjælp af elektricitet, der omdanner vand til brint.
  • Blåt brint forventes at blive produceret fra naturgas ved at opfange og genanvende CO2 til at skabe et neutral brændstof.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093