ITD og DI glæder sig over bygge-start på Femern
- Beslutningen om at sætte gang i byggeriet af Femern-forbindelsen er så vigtig, at den vil blive skrevet ind i historiebøgerne.
Så flotte var ordene fra branchedirektør Michael Svane, DI Transport, da partierne bag Fermen Bælt-forbindelsen fredag kl. 10:00 præsenterede en ny aftale om at sætte gang i byggeriet fra 1. januar 2021.
Præsentationen af den nye aftale foregik ved Transportministeriet i København, og her sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) blandt andet, at byggeriet markerer en milepæl i Danmarkshistorien.
- Vi har tålmodigt ventet på denne beslutning i flere år. Det er glædeligt, at byggeriet nu kommer i gang, siger branchedirektøren.
Nyt liv og optimisme i økonomien
DI’s branchedirektør for transport forklarer, at Fermen-forbindelsen er strategisk vigtig for Danmark.
- Den vil styrke dansk erhvervsliv og skabe nye muligheder for borgerne i store dele af landet, siger han.
Michael Svane pointerer, at med tanke på, at Danmark er på vej ind i en økonomisk krise, som vi ikke har set siden 1930’erne, er timingen for igangsættelse af byggeriet helt perfekt.
- Byggeriet af Femern-forbindelsen kan være med til at puste liv og optimisme i dansk økonomi. Og samtidig belaster den ikke investeringer i andre store offentlige byggeprojekter, da den er 100 procent brugerbetalt, siger han.
Begejstring hos ITD
Med aftalen om at sætte gang i byggeriet får projektet nu en tiltrængt fremdrift, og det glæder ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.
- Femern-forbindelsen er en vigtig korridor, som vil bidrage til at binde Danmark og Tyskland tættere sammen. Det betyder, at godset langt hurtigere og mere effektivt kan transporteres fra Skandinavien til resten af Europa til gavn for både virksomheder og transportbranchen. Så aftalen om at sætte gang i byggeriet på den danske side er en rigtig god nyhed for vejgodstransporten, og der er grund til at rose alle partier i forligskredsen for beslutningen, siger Carina Christensen.
Femern-forbindelsen bliver i lighed med Storebælts- og Øresundsbroerne finansieret af brugerne og bliver med sine 18 km verdens længste sænketunnel for både biler og tog.