Lastbilkonvoj fra Kina
Opfindsomheden er stor, når det handler om at få varerne frem til modtagerne her under corona-krisen. Det tyske transportformidlings-firma, InstaFreight, tilbyder at arrangere lastbiltransporter mellem Kina og Europa for at kompensere for manglende kapacitet på fly og tog.
InstaFreight fungerer som speditør og driver via sin digitale platformsløsning et partnernetværk med over 12.000 transportfirmaer i Europa og Asien. Nogle af firmaerne er også aktive på Silkevejen.
Transittiden for en tur fra Kina til Tyskland er normalt 20-22 dage, men hvis man booker to chauffører, kan det forkorte rejsetiden med flere dage, oplyser transportfirmaet.
Medarbejderne fra InstaFreight er flersprogede og kan arbejde i flerskifte-operationer for at udføre transporterne på en sikker og hurtig måde. Dette inkluderer også skift af køretøjer ved den kinesiske grænse.
Gods på passagersæder
Et andet initiativ, som corona-krisen har sat i gang, står den hollandske producent af sikkerhedsudstyr, Trip & Co, for.
Virksomheden har udviklet en løsning, som gør det muligt for luftfartsselskaber at transportere gods i passagerkabinen. Hopllænderne har udviklet specielle bokse eller kufferter, der er skræddersyet til flysædet - en såkaldt Cargo Seat Bag. De skal spændes fast på sædet med et Cargo Seat Net.
Boksene blev udviklet sidste år for KLM, men nu under corona-krisen er de kommet i fri handel.
Cargo Seat Bag-løsningen har en kapacitet på 80 kg pr. sæde og 320 kg pr. sæderække. Boksene kan fås til et enkelt sæde, til tre sæder eller fire sæder. De er certificeret til at holde i to år.