Kranproduktion på halv kraft
Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned
5
Billeder
Nu er lastbilproducenterne begyndt at producere igen, så nu håber vi, at de kommer op i gear, så vi kan få de chassiser, som vi og kunderne har brug for, siger HMF-direktør Brian Stage. (foto: HMF).
- Der er ikke gået en eneste dag, hvor vi ikke har produceret eller færdigmeldt kraner. Vi har fulgt alle forholdsregler i forhold til produktion, besøg og leverancer.
- Selve produktionen kører og det har den gjort siden dag ét med corona-virus; men vi har ikke kørt på fuld kraft.
- Det, vi har haft travlt med, har været at levere igangværende ordrer og levere kraner til opbyggere rundt omkring i verden. På den måde har vi kunnet opretholde produktion hele tiden - selvfølgelig stærkt reduceret i forhold til normalen.
- Vi har hjemsendt over 100 mand - og efterhånden som vi løber tør for lastbilchassiser, vil flere folk blive sendt hjem.
Transportmagasinet: I lukkede ikke ned som bilfabrikkerne?
- Nej, det gjorde vi ikke, svarer Brian Stage. Jeg tror, at bilfabrikkerne lukkede ned på grund af deres forsyningskæder. De får mange reservedele fra Asien og kunne se, at forsyningerne stoppede, da Kina lukkede ned og transporterne stoppede.
- Vi er begunstiget af, at vi producerer både kraner og opbygninger i Danmark. I starten var vi i tvivl om, vi kunne få stål; men det har ikke været en udfordring. Vi har også kunnet få dele fra vores danske underleverandører og har heller ikke haft problemer med leverancer fra Østeuropa og Italien.
Transportmagasinet: Heller ikke fra Italien?
- Nej, stik imod vores forventninger har vi ikke haft problemer med leverancer fra Italien. Vi har omkring 20 leverandører i Italien - primært hydraulik. Det var det første land, der lukkede helt ned; men her har man formået at holde leverancerne kørende. Desuden har vi haft store lagre, som vi har kunnet bruge af, så vi har ikke været i en situation, hvor vi ikke har kunnet levere en kran, fordi vi manglede dele.
Nu kommer hullerne
Så langt så godt; men det er klart, at jo længere tid, der går, jo større bliver udfordringerne - og det er Brian Stage fuldt ud opmærksom på.
- Nu kommer der huller, fordi vi snart ikke har de lastbiler og chassiser, som vi skal bygge kraner på, siger han.
- Selv om bilfabrikkerne har startet produktionen igen, er leveringstiderne foreløbig udskudt seks-otte uger yderligere. Hvis du beder om en ny lastbil fra Volvo, Scania MAN, Daimler osv. er du henne i september eller oktober, før den kommer til opbygning. Så vi kommer til at se et kæmpe hul her fra maj til september - ikke bare hos os, men i hele den danske opbyggerbranche... desværre.
Mens nogle af vores eksportmarkeder er gået fuldstændig i stå, har den indenlandske efterspørgsel været rigtig god. Vores salg til Danmark har været stigende her under krisen, og det tager jeg som et udtryk for, at vi i Danmark tænker, at det er vigtigt at købe dansk producerede produkter.
Det har været med til at holde hjulene i gang herhjemme og sikre danske arbejdspladser. Det er dejligt, når der er nogle der tænker sådan i en sådan krise her.
Vigtig eksport
Transportmagasinet: Hvor vigtig er eksporten for HMF?
- Eksporten er rigtig vigtig for os, svarer Brian Stage. Vi eksporterer omkring 75 procent af vores salg, så det er klart, at det kan mærkes.
- Nogle af de vores store markeder som England og Frankrig er lukket helt ned. USA er også et stort marked for os. Det er også helt nede lige nu.
Stærkt reduceret
Transportmagasinet: Ser I nogle eksportmarkeder, som er ved at lukke op?
- Holland er et marked, hvor vi begynder at se noget aktivitet igen. Holland og Belgien har ikke været lukket helt ned. Det har faktisk været okay - men når jeg sige okay lige nu, så er det alligevel i stærkt reduceret omfang i forhold til normalen før corona-krisen.
- Frankrig er der godt nok dødt - og England er helt dødt. Det er et af vores helt store markeder, hvor vi også har et datterselskab. Vi leverer faktisk omkring 100 kraner om året til de to største byggemarkedskæder i England. Det har snart været stoppet i to måneder.
- Vores store samarbejdspartner i Sverige, JOAB, leverer kroghejs direkte til Scania og Volvo. Når sådanne to fabrikker lukker ned, gør det ondt hos dem. Det har vi også kunnet mærke i vores del af forretningen.
Likviditet er vigtig
- I vores branche er likviditet altafgørende. Vi får typisk først penge den dag, der står en færdig lastbil med nummerplade på, og en vognmand eller et leasingselskab betaler.
- Så når tingene stopper, og der står lastbiler og kraner som halvfabrikata derude, så kommer der ikke penge i kassen. Derfor har vores fokus været at sikre betaling for det, vi har leveret, og få de forfaldende betalinger i kassen.
- Vi har reduceret vores arbejdsstyrke med over 100 medarbejdere i Danmark. Vi har yderligere 100 medarbejdere sendt hjem på offentlige støtteordninger. Hjælpepakkerne har gjort, at vi har kunnet fastholde et antal medarbejdere, som vi forventer at få brug for på den anden side af krisen.
- Vi kan stadig huske, hvor svært det var at få medarbejdere før corona-krisen; så vi skal ikke afskedige alle.
Ingen normal krise
Transportmagasinet: I havde nole gode år inden corona-krisen, ikke sandt?
- Jo, vi havde nogle gode år - og vi havde også et godt 2019, hvor vi omsatte for over en milliard kroner. Vi har haft godt gang i hjulene, og vi havde en god ordrebog. Det er vi taknemmelige for nu.
- Denne krise er ikke bare en normal krise. Under en normal krise, hvor konjunkturer går op og ned, stopper forsyningerne ikke. Vi har aldrig før oplevet, at man ikke kan få en lastbil.
- Under finanskrisen havde vi et fald på 40 procent nærmest hen over natten; men der var stadig et underliggende behov. Der blev stadig solgt kraner, og der blev stadig solgt lastbiler - selvfølgelig i langt mindre grad; men sådan er det ikke nu.
- Derfor er vi meget spændt på, hvad der sker, når vi lukker op for samfundet. Hvad er det for en efterspørgsel, vi kommer til at se?
Vi skal have gang i Europa
- Personligt tror jeg, at vi kommer til at se ind i nogle dystre måneder den kommende tid. Nogle mener, at corona-krisen bliver kort og dyb, andre mener at den bliver lang og ikke så dyb; men uanset hvad, der kommer, er Danmark dybt afhængig af andre lande. Hvis der ikke kommer gang i Frankrig, England og Tyskland, er vi lige vidt. Det er vigtige markeder - ikke kun for os - men for mange danske virksomheder.
- Måske begynder Europa at lukke stille op i juni; men vi ved også, at meget er lukket ned i sommermånederne juli og august. Derfor tror jeg, at det bliver en svær tid.
- I vores branche er det typisk i foråret, at vi sælger den største del af årets produktion. Der er ikke så mange, der ønsker en leverance i november eller december; men det kan selvfølgelig være, at det ændrer sig nu.
100 mand i arbejde
HMF har opretholdt produktion på alle lokationer i Danmark. I Galten er der kranproduktion, service og opbygninger. I Roskilde og Nørresundby er der både service og opbygning; mens fabrik i Rødekro, hvor der laves wirehejs og bundrammer, også kører.
- I HMF Danmark har vi omkring 100 mand i arbejde lige nu; men det tal kommer til at falde, efterhånden som vi får gjort de biler færdige, som vi er i gang med at bygge - hvis vi ikke får nye chassiser.
- Jeg kan sagtens forestille mig, at vi kommer til at sende halvdelen af medarbejderne hjem hen over sommeren her, siger Brian Stage.
HMF er i dag 100 procent ejet af Bundgaard Fonden, som har til formål at skabe arbejdspladser i Danmark, fastholde produktion i Danmark og sikre at man kan donere penge til hospitalsvæsenet i Aarhus.
- Vores opgave er at skabe en stærk virksomhed og via donationer at hjælpe det lokale hospital. Der sidder ingen aktionærer, som hæver store udbytter.
Udvikler hele tiden
Transportmagasinet: Hvordan går det med udvikling af nye kraner?
- Vi har hele tiden gang i nyudviklinger, svarer Brian Stage.
- Sidste år opgraderede vi hele vores kran-program i mellemstørrelsen. Lige nu er vi ved at indføre ekstra "features" på vores store kraner. Ellers arbejder vi løbende med at udvikle branchespecifikke kraner - også til eksportmarkederne.
- Vi har meget fokus på egenvægt og indbygningsmål i vores udviklingsarbejde. Vi ser på øgede støttebenslængder og automatisering. Det handler om at give vores kunder flere anvendelsesmuligheder med vores kraner.
- Vores udviklingsafdeling, hvor vi sidder 30 mand, har også her under corona-krisen udviklet nyt.
- Vores bedst sælgende kran, HMF 2820K, har vi videreudviklet i det små. Der er kommet nye sensorer og længere støttebensbomme. Vi har også fået muligheder for at bygge telematics på, så vi kan følge kranen og diagnosticere den, mens den er ude at arbejde.
Ny styring til EVS
- Vi arbejder med yderligere forbedringer af vores EVS-stabiliseringssystem, som i løbet af 2020 eller 2021 kommer i en "plus"-udgave med helt ny styring.
- Meget af det, vi arbejder på i udviklingsafdelingen, er at gøre gode ting bedre.
- På det seneste er vi også gået i gang med at ombygge vores maleranlæg og forventer at foretage en investering på 15-20 mio. kr. så vi kan hæve vores korrosionsbeskyttelse med en ekstra klasse.
75-års jubilæum udsat
- Selv om der er corona-krise, har vi gang i mange ting. Vi skal nok klare os igennem; men hvordan vi ser ud på den anden side, er der ingen der ved, siger Brian Stage.
- Vi har stadig historisk lave renter. Det er billigt at gå ud og finansiere. Derfor tror jeg stadig på, at man vil se et investeringsbehov fremadrettet. Det er dejligt at se, at de danske kunder gerne vil støtte danske produktion og danske arbejdspladser. Det er vi selvfølgelig taknemmelige over, siger Brian Stage som her på falderebet lige når at fortælle, at HMF fylder 75 år i år.
- Vi havde planlagt, at vi skulle fejre det med pomp og pragt - både for vores danske kunder med arrangementer herhjemme og internationalt på efterårets IAA messe; men det er udsat på ubestemt tid.