Bemanding væk fra Storebælt
Kontant-automater erstatter den manuelle betjening og skaber sikkert arbejds- miljø ved Storebælts betalingsanlæg
A/S Storebælt har valgt at erstatte al manuel betjening ved betalingsanlægget på Storebæltsbroen med kontantautomater. Det vil sige, at der ikke længere kommer til at sidde en medarbejder i en boks.
- Desuden har den aktuelle situationen med COVID-19 gjort det vigtigt at reducere smittefare i betalingsanlægget. Vi vil stadig gerne tilbyde kunderne at betale kontant for passage af broer, så det vil altså ske via selvbetjening i nye kontantautomater
- Selv om Kontantbanerne ikke længere er bemandede, vil der naturligvis fortsat være hjælp at hente for kunderne, det foregår blot over samtaleanlægget, hvor vi vil betjene vores kunder fra vores kontrolrum. På den måde minimerer vi samtidig smitterisiko for både medarbejdere og kunder, siger Jens Kjær Nielsen.
Sedler og mønter
Fremover skal kunder i Kontantbanerne køre frem til kontantautomaten og betale. Automaten modtager sedler og mønter og har en hjælp-knap til at kontakte personalet, hvis en kunde har brug for hjælp.
- De første erfaringer viser, at kunderne lige skal vænne sig til de nye kontantautomater og derfor bruger lidt ekstra tid til at betale. Derfor er det en god ide at benytte kortbaner eller de nye ekspresbaner, medmindre man kun har kontanter med. Så undgår man den ekstra ventetid, der kan komme med de nye automater, slutter Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget.
80 pct i ekspres-baner
I dag betales 80 pct. af alle ture over Storebælt med enten Bizz eller nummerplade i de nye ekspresbaner, hvor man kan passere med 50 km/t. Den automatiske betalingsform giver samtidig adgang til en lavere pris og en række fritidsrabatter, som man ikke får, hvis man betaler med kontanter eller kort.
Omkring 19 procent af kunderne betaler med kort, mens kun en procent af alle kunder fortsat vælger kontanter som betaling.