23948sdkhjf

Nu kan dækkene kysse kantstenen

Varebilsdæk udnytter teknologien fra Michelins lastbilsdæk og bliver mere robust

Det franske dækfirma Michelin fortsætter udviklingen af dæk til varebilsklassen. Nu kommer sommerdækket Agilis 3 på markedet - og for første gang anvender Michelin to teknologier fra sine lastbilsdæk i et varebilsdæk: Nemlig en gummiblanding med ekstrem slidstyrke og en patenteret teknologi, som modvirker, at sten kiler sig fast i dækmønsteret.

Det gør dækket mere modstandsdygtigt overfor bump og kys med kantsten. Samtidig er Agilis 3 udstyret med et ekstra beskyttende lag på dæksiden, der giver ekstra værn mod stød og slid. Denne løsning blev introduceret til Agilis CrossClimate sidste år.

Michelin Agilis 3 er netop kommet på markedet i 12 forskellige størrelser. Yderligere 12 størrelser lanceres i Europa i juli.

Bevarer egenskaber på våd vej

Som nyt er dækket A-mærket for bremseegenskaberne på våd vej; men også som slidt har dækket ekstremt gode bremseegenskaber på våd vej .

- Faktisk bevarer Agilis 3 sine gode bremseegenskaber på våd vej helt ned til lovgrænsen på 1,6 mm, forklarer Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

Udnytter råmaterialer bedre

Når det kommer til bæredygtighed, arbejder Michelin efter en langsigtet strategi, som går på tværs af alle produkter - fra personbilsdæk til varebildæk og lastbildæk.

- Målet er at udnytte råmaterialer og ressourcer så effektivt som muligt og samtidig sikre, at hvert dæk præsterer sikkert fra første til sidste kilometer, siger Claus Chouhan.

- Derfor er det en stor landvinding, at dækkene i Agilis 3-serien vejer ét kilo mindre i gennemsnit end den tidligere udgave af dækket. I nogle tilfælde er forskellen helt oppe på 1,7 kg. På den måde har vi kunnet spare råmaterialer i produktionen.

Svarer til tre træer

- Vores egne test viser, at dækket skærer cirka 100 kg af CO2-udledningen for hver 20.000 km, der køres.

- Det svarer til den mængde CO2, der er bundet i tre træer - eller det svarer til en brændstofreduktion på 0,12 liter pr. 100 km.

- I kroner og øre betyder det cirka 750 kr. sparet, siger Claus Chouhan.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094