Faglighed er afgørende når chaufføren er strandet
At strande på en landevej et ødet sted i Europa med fuldt læs på bilen og en tidsplan, der pludselig skrider, er nok et scenarie, som de fleste chauffører ser sig fri for. Dét ved man hos danskejede European Breakdown Service ApS, der er en af markedets førende leverandører af international vejassistance til erhvervskunder inden for gods- og persontransport.
Siden 2010 har virksomheden hjulpet chauffører over hele Europa med at få nøglen hurtigt i tændingen igen – og her prioriteres en ting højere end alt andet. At få dem hurtigt tilbage på landevejen.
- Vores kunder er – modsat mange andres – allerede pressede, når de taster vores telefonnummer. Og det forstår vi godt. Det er frustrerende at holde stille, og derfor stiller vi ekstra høje krav til vores service. Kunden har nemlig behov for mere støtte end en dansktalende hjælp i den anden ende af telefonen. Vores medarbejdere er brancheeksperter med en meget tung rygsæk fuld af viden og erfaring om netop de tunge køretøjer, og det er sådan vi skaber værdi og mindre nedetid for vores kunder, fortæller salgsmanager Steffen Skødt Pedersen fra European Breakdown Service.
Erfaring er den stærkeste force
I Danmark har European Breakdown Service hovedsæde i Haderslev, hvor medarbejderne hjælper og guider strandede chauffører i hele Europa. Blandt disse er Continental Dæk Danmark A/S' danske og udenlandske chauffører.
- European Breakdown Service er specialister inden for transport og erhvervskøretøjer, så når man får en i røret, så får man hjælp af én, der virkelig ved, hvad det drejer sig om, fortæller administrerende direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.
Steffen Skødt Pedersen bruger selv en analogi for at forklare vigtigheden af brancheviden og erfaring – og den tager udgangspunkt i både burgere og dæk.
- Du kan købe burgere på hvert gadehjørne, og ligesom med dæk, så ligner produkterne hinanden, men det betyder ikke, at kvaliteten er lige god. Der er forskel på, hvor lækre råvarer, der er brugt til burgeren og hvor meget teknologi, der ligger bag dækkets udvikling. Ligegyldigt hvad, så kræver velsmag og premiumdæk erfaring og viden. Det samme gælder vejassistance til tunge køretøjer, fortæller Steffen Skødt Pedersen.
Samarbejdet mellem de to virksomheder betyder, at Continental Dæk Danmarks kunder vil få fat på én af European Breakdown Services medarbejdere, hvis de skulle opleve dækhavari.
Hvis uheldet er ude…
Continental har også lanceret et website, hvor man kan finde de europæiske landes hotlines, herunder nødnumre til politi og ambulancer samt informationer om protokoller og regler i tilfælde af nedbrud.
- Man får næsten lyst til at referere til kliche-ordsproget ”time is money”, fordi det slår hovedet på sømmet. Hvis chaufførerne holder stille på landevejen grundet nedbrud eller punktering, er det dyrt for virksomheden og enormt frustrerende for chaufføren. Nogle lande har helt specifikke regler for, hvordan et nedbrud skal håndteres – og derfor har vi samlet det hele ét sted, så det er nemt for chauffører og flådeansvarlig at finde telefonnumre og information, så de kan komme hurtigt videre, slutter Georg Nielsen.