Analyse: Fortsat fremgang for transport
2019 blev et positivt år for et stort flertal af de transport- og vognmandsvirksomheder, der har har offentliggjort deres årsregnskaber
Transportbranchen holder gang i hjulene. Mens knap 80 procent af virksomhederne sidste år løftede omsætningen, steg indtjeningen hos to af tre virksomheder i branchen.
Også bruttofortjenesten stiger hos et flertal af virksomhederne som en indikator for stigende aktivitet i en branche, hvor langt fra alle oplyser omsætningstal. Andelen af underskudsgivende virksomheder ligger stabilt under 10 procent.
- Det er glædeligt, at Transportmagasinets analyse viser, at mange danske vognmænd har haft et fornuftigt år i 2019 og fået en god start på 2020, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i brancheorganisationen ITD.
- Det er også det, som vi hører fra mange af vores medlemmer. Det giver et godt udgangspunkt i forhold til at skulle håndtere et udfordrende år som det, der ligger foran os.
- Mens flere har klaret sig fint igennem Corona indtil nu, så lider andre. Det gælder især de internationale transporter, som er særligt udfordrede, siger Carina Christensen.
NTG’s vækst aftager
Transportmagasinets analyse fokuserer på udviklingen til og med regnskabsåret 2019. Tallene viser derfor ikke, hvordan corona-virus har påvirket branchen.
Langt de fleste årsrapporter behandler corona-virus i ledelsesberetningen som et usikkerhedsskabende moment. Det gælder også for NTG, der topper analysen med en omsætningsvækst fra 2018 til 2019 på 56 procent, som dog er aftaget i første kvartal af 2020.
Her steg omsætningen med beskedne 2,6 procent i sammenligning med første kvartal af 2019-regnskabet.
Den opkøbslystne koncern har da også tidligere meldt ud, at fyringer kan komme på tale, hvis situationen omkring corona ikke snart normaliseres.
God start på året
Den corona-relaterede nedlukning har også været positiv flere steder. Flere fragtmænd melder om tocifrede stigningsrater i pakkemængder, mens flere af de kilder, Transportmagasinet har talt med, fortæller om en positiv start på året.
- Vi kom rigtig fornuftigt ud af første kvartal, og de transporter, der er kørt godt, de kommer ikke skidt tilbage, siger direktør Jesper Bundgaard Madsen fra Vendelbo Spedition i Hjørring til Transportmagasinet.
Alle biler er ude at køre
Nogenlunde samme budskab kommer 200 kilometer mod syg fra Arthur Andersen Transport i Horsens.
- Udover nogle enkeltstående, store kontrakter, kan vi ikke se ret langt frem. Vi bliver tilkaldt på dagsbasis, nogle gange på timebasis, og derfor kan vi heller ikke sige ret meget om, hvordan det går med aktiviteten generelt. Men jeg kan konstatere, at alle biler er ude at køre hver dag, og har været det gennem hele nedlukningen af Danmark, siger direktør Søren Tinggård.
Forrygende travlt
Også hos H. Daugaard i Kolding er direktør Michael Frihagen tilfreds med årets start.
- I begyndelsen af krisen troede vi, at vi ville blive ramt, men hele første kvartal har vi haft forrygende travlt, og har lavet det bedste kvartal i virksomhedens historie. Det er ikke så ringe endda.
Glædeligt fokus på digitalisering
Ifølge Michael Frihagen vil H. Daugaard fortsat investere en stor del af pengene i digitalisering, it og efteruddannelse. Samme udmelding kommer fra flere sider i en branche, hvor alt fra førerløse biler til droner ikke længere er ren science fiction.
Når det blæser...
Det vækker glæde hos ITD-direktør Carina Christensen.
- Et ordsprog siger, at når det blæser, skal man bygge vindmøller - og ikke krybe i læ. Og det synes jeg, der er mange gode eksempler på i vores branche. Det er glædeligt, at virksomhederne stadig har fokus på effektivisering, digitalisering, it og efteruddannelse.
- Mange i transporterhvervet er netop omstillingsparate og klar til at gribe de muligheder, der opstår i markeder i bevægelse. Derfor er jeg også fortrøstningsfuld i forhold til, at vores branche også vil komme fornuftigt igennem 2020.
Ikke stor overskudsgrad
Samtidig skal der fokuseres på effektiviteten med tanke på, at kun 2 af 89 virksomheder i analysen kom ud af et ellers positivt 2019-regnskab med en overskudsgrad på mere end 5 procent.
Det gælder også for nordjyske Vendelbo Spedition, som sidste år brugt et anseligt beløb på at investere i alt fra digitalisering til markedsføring.
- Vi synes stadig, vi tjener for lidt, men vi har lagt grundformen til, hvordan vi kommer derhen, hvor vi gerne vil være, siger direktør Jesper Bundgaard Madsen fra Vendelbo Spedition.
Forskel på transporttyper
Også DTL har set Transportmagasinets analyse, som sammenholdes med DTL’s egne undersøgelser.
- DTL kan i sin seneste konjunkturundersøgelse blandt sine egne medlemmer konstatere, at væksten i det gennemsnitlige resultat pr. beskæftiget for vognmandsvirksomheder, der ikke er personligt ejede, nu er stagneret oven på sidste års fald, der efterfulgte flere års fremgang, siger adm. direktør Erik Østergaard.
Samtidig viser DTL’s undersøgelse, at der er en stor spredning i resultatet pr. beskæftiget blandt vognmandsvirksomhederne,
- Udviklingen er derfor meget afhængig af, hvilken transporttype, man betragter, idet der kan være stor forskel både mellem transporttyperne og - som DTL’s konjunkturundersøgelse påviser - også internt i transporttyperne, når man ser på forskellen mellem de, der præsterer bedst, og de, der præsterer ringest.