N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet
N&K Spedition i Esbjerg havde et 2019, der på mange måder lever op til den gammelkendte vending om ’gyngerne og karrusellerne’. Det fortæller administrerende direktør Martin Gade Gregersen til Transportmagasinet.
Koncernens samlede tal viser en stigende omsætning på 1,48 mia. kr. mod 1,47 mia. kr. i 2018, mens driftsresultatet er forbedret fra 30,2 mio. kr. til 35,4 mio. kr. Resultatet før skat tegnede sig for 32,6 mio. kr. i 2019, mod 28,5 mio. kr. året før.
Mens de samlede tal er gode, så har N&K Spedition også gennem sine datterselskaber har oplevet lidt bølgegang i transportmarkedet sidste år – nogle er gået flot frem, andre lidt tilbage.
- Vores afdeling i Esbjerg, som står for vores danske aktiviteter på im- og eksport, har halveret sin indtjening i forhold til 2018, siger direktøren, og uddyber:
- Det er en kombination af, at vi er gået 6-7 pct. tilbage i omsætning, fordi markedet har været nedadgående de sidste år. Samtidig har vi brugt en del penge på CSR-arbejde, og så er chaufførlønningerne steget væsentligt.
Nyt kinesisk joint-venture
N&K Spedition startede for et par år siden et datterselskab op i Shanghai, hvoraf man nu har solgt halvdelen og er indgået joint venture med et taiwanesisk og et kinesisk selskab. Det nye joint venture skal stå for distribution af fødevarer rundt omkring i Kina, på samme måde som N&K gør i Europa.
- De to partnere, der er kommet med i det, er to rigtigt store spillere på det kinesiske marked, som skal være med til at få os lidt længere frem i skoene. De tager deres egne store kundeporteføljer med, og vi mener, at vores know-how om distribution af fødevarer i Europa kan bidrage positivt i den forbindelse, siger Martin Gade Gregersen.
I Norge har der været ekstra omkostninger, da koncernen har været ude og investere i egne biler og chauffører, og det har kostet lidt på resultatet, fortæller direktøren:
- Det har vi gjort, fordi vi gerne vil mere ind på indenrigsmarkedet i Norge, med norske biler og chauffører, og det har kostet lidt at starte op sidste år, men det har rettet sig nu.
Til sidst skal også nævnes Skive Køletransport, hvoraf N&K Spedition ejer 75 pct. – Hobro-virksomheden lavede sidste år et flot resultat før skat på 10,5 mio. kr. sammenlignet med et 2018-resultat på 3,6 mio. kr.
2020 bliver svær
I forhold til forventningerne til 2020 er Martin Gade Gregersen som så mange andre lidt forbeholden. N&K Spedition var i marts nødsaget til at afskedige 10 mand i en generel spareøvelse i organisationen, men det er endnu svært at sige noget om det fulde omfang, siger direktøren:
- Første kvartal kom vi fint igennem, men da corona-krisen kom, slog det luften lidt ud af vores organisation. Det har været dyrt at fortsætte de samme ruter, som vi havde inden krisen. Vi har forsøgt at løfte markedet, men det har været meget svært med de faldende volumener, især fordi vi leverer meget til restauranter på tværs af Europa, der som bekendt har været ramt hård af nedlukningen, siger han, og tilføjer:
- Det har været en dyr omgang, så vi forventer ikke at komme ud med samme resultat i 2020.
mio. kr. | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 1.482,3 | 1.472,1 |
Resultat af primær drift | 35,4 | 30,2 |
Resultat før skat | 32,6 | 28,5 |
Årets resultat | 25,0 | 22,2 |
Balancesum | 329,6 | 356,8 |
Egenkapital | 88,3 | 64,9 |
Antal ansatte | 324 | 299 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019. |