Alpi investerede flittigt i 2019
Store investeringer har sat deres præg på 2019-regnskabet hos Alpi Danmark. Det fortæller administrerende direktør Kjeld Tygesen til Transportmagasinet.
Nettoomsætningen er steget til 807,4 mio. kr. sammenlignet med 689,7 mio. kr. i 2018, men driftsresultatet er faldet fra 19,0 mio. kr. i 2018 til 13,3 mio. kr. sidste år. Samtidig er resultatet før skat landet på 11,3 mio. kr., hvilket er et fald på over 5 mio. kr. (2018: 16,9 mio.).
- Vi har etableret vores egen afdeling i Norge i form af et helt nyt selskab, der blev stiftet i oktober. Det har selvfølgelig givet nogle opstartsomkostninger at åbne en hel ny afdeling i et fremmed land. Derudover har vi åbnet et nyt kontor i Shanghai, som på grund af corona-krisen reelt først startede op i løbet af marts i år, fortæller Kjeld Tygesen.
Flyttet til Greve
Alpi Danmark, der har kontorer i Herning, Kolding, Odense, Roskilde og Padborg, har også brugt penge og kræfter herhjemme i det forgangne år.
- Der er tale om strategiske investeringer om i både ind- og udland. Vi har udvidet vores faciliteter i Kolding og er fraflyttet vores afdeling i Greve til fordel for nye faciliteter i Roskilde, hvilket har mere end fordoblet vores kapacitet. Det er dyrt at flytte en stor lokation, og selvfølgelig er der en lille nedgang i effektiviteten i en periode, men det har været en investering i fremtiden, siger direktøren.
Flytningen er afstedkommet af et behov for mere kapacitet i virksomhedens logistiksegment.
- En stor del af vores forretningsområde på Sjælland er logistik, hvor vi har set en stigende efterspørgsel i markedet og har haft en voksende portefølje. Derfor stod vi overfor valget: Skulle vi føre en defensiv strategi og begynde sige nej til nye kunder, eller skulle vi satse fremadrettet og investere med henblik på at udvide forretningen, siger Kjeld Tygesen.
Stor vækst på logistik
Alpi Danmark valgte det sidste, og set i lyset af corona-krisen har det været en god beslutning. Her har logistiksegmentet nemlig været med til at holde aktiviteten oppe, takket være en stor vækst i e-handel, mens andre forretningsområder har taget et hårdt slag.
- Hovedparten af vores omsætning er funderet i international trafik med eksport og import, og der er vi ramt ligesom så mange andre. Nogle er ekstra hårdt ramt, for eksempel tekstilindustrien, hvor vi også har en del kunder, og det betyder selvfølgelig en stor nedgang i aktiviteten, siger han, og tilføjer:
- Nu begynder vi så småt at se en stigende aktivitet igen, og det er positivt. For selvom det er glædeligt, at man er så langt i Danmark med at lukke samfundet op, så er det endnu vigtigere for vores forretning, hvad der sker ude omkring i verden. Det er det, vi lever af.
Forventer stigende aktivitet
Kjeld Tygesen fortæller, at man på trods af den usikkerhed, der er hæftet på resten af året, forventer en gradvis stigende aktivitet over efteråret.
- Vi tør ikke tro på, at vi er tilbage på fuld blus i år. Om vi når indeks 80 eller 90 ved jeg ikke, men vi tror på en gradvis stigning. Selvom det er behæftet med en stor usikkerhed, siger han.
Corona-krisen betød, at virksomheden pludselig stod i en ny situation, også ledelsesmæssigt.
- Vores fokus i forhold til at lede virksomheden har helt klart ændret karakter. Selvom vi havde fine strategiplaner på tegnebrættet, så er de lagt lidt i skuffen igen, fordi vi må erkende, at dagsordenen er
ændret, og vi må se på, hvordan vi mere kortsigtet skal manøvrere i denne her situation, siger Kjeld Tygesen.
mio. kr. | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 807,4 | 689,7 |
Resultat af primær drift | 13,3 | 19,0 |
Resultat før skat | 11,3 | 16,9 |
Årets resultat | 8,3 | 13,2 |
Balancesum | 239,6 | 247,3 |
Egenkapital | 67,9 | 61,0 |
Antal ansatte | 224 | 185 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019. |