Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019
Den dansk-baserede globale transport- og logistikkoncern Scan Global Logistics rundede i 2019 en omsætning på tværs af gruppen på 1,2 mia. USD (2018: 955 mio. USD). Driftsresultatet buldrede fremad til ca. 43 mio. kr. i 2019, mens resultatet før skat landede på 46,3 mio. kr. mod 18,6 mio. kr. året før.
Dermed er Scan Global Logistics ved at være en velsmurt maskine, der - på baggrund af såvel organisk vækst som en aggressiv opkøbsstrategi – til stadighed taget markedsandele over hele verden. Men det er ikke et resultat, der bare er opstået over natten; faktisk ligger der flere års forberedelser forud, forklarer administrerende direktør Allen Melgaard til Transportmagasinet.
- For os har det været en rejse, som vi påbegyndte i slutningen af 2017, hvor vi igangsatte nogle forandringer og satte en retning på, hvad vi gerne ville. Det tog udgangspunkt i to ting: Dels vores kunder, der altid skal være i centrum, og dels har vi brugt tid internt på at definere, hvordan vi gerne vil opføre os, både overfor vores kunder og overfor hinanden.
Dermed er 2019 blot et udtryk for et langvarigt strategiarbejde, der bærer præg af højt kundefokus, flad organisationsstruktur og fokus på agilitet og fleksibilitet. Alt sammen for at kunne skabe de bedste løsninger for kunderne.
- Derudover lavede vi sidste år 4-5 opkøb, og har åbnet kontorer i nye lande som Cambodia og Myanmar, hvor vi ikke tidligere har haft en tilstedeværelse, fortæller direktøren.
Der er dog også nogle segmenter af forretningen, hvor det har været nødvendigt at tage et realistisk kig på tingenes tilstand.
- Vi har haft en del i vores forretning indenfor kontraktlogistik, som ikke har været rentabel. Derfor har vi rettet til, og det har haft nogle omkostninger på bundlinjen, fordi vi har lukket nogle aktiviteter ned og måttet sige farvel til nogle medarbejdere, forklarer Allan Melgaard.
Den danske organisation har måttet afskedige 23 medarbejdere i løbet af foråret, men det var nødvendige tilpasninger, der ikke som sådan havde noget med corona-krisen at gøre.
- Ser man for eksempel på vores kinesiske aktiviteter, så har vi ansat 50 mand på grund af travlhed, så samlet set ser det fornuftigt ud, forklarer direktøren, der også understreger, at det under corona-krisen har været virksomhedens mission så vidt muligt at undgå afskedigelser.
Økonomidirektør Claes Brønsgaard Pedersen er fortrøstningsfuld, når det kommer til det indeværende år.
- Vores resultat for første kvartal af 2020 er ganske pænt og ligger tæt på 2019-resultatet, så det er vi meget tilfredse med. Vi kan ikke sige meget om forventningerne for resten af 2020, men vi er positive over både andet kvartal og andet halvår af 2020, siger han til Transportmagasinet