23948sdkhjf

Stort fald i kighulstyverier fra lastbiler

I nogle år har organiserede kriminelle stjålet gods for store summer fra lastbiler rundt om i Europa ved at skære kighuller i lastbilernes presenning, når lastbilerne holdt for natten på rastepladser.

På den måde har tyvene så kunnet spotte de værdifulde og let afsættelige varer. I flere sager er chaufførerne blevet truet og holdt tilbage, mens gerningsmændene stjal godset.

I Danmark har der siden 2017 været et markant fald i antallet af den slags tyverier, hvor presenningen er skåret op.

• 2017: 234 sager
• 2018: 105 sager
• 2019: 44 sager
• 2020: Foreløbig 12 sager

Internationalt samarbejde
Siden 2018 har Udlændingekontrolafdeling Vest (UKA Vest) i Padborg og Rigspolitiet samarbejdet med en række europæiske lande og myndigheder samt brancheorganisationen TAPA EMEA om at få stoppet den type kriminalitet. 

Project Cargo har blandt andet sammen med polsk politi iværksat en målrettet indsats mod en gruppe meget aktive polske gerningsmænd. Tallene tyder på, at den indsats har båret frugt.

Deltagelsen i Project Cargo har været vigtig for UKA Vest, da UKA Vest har et særligt fokus på omrejsende kriminelle grupperinger. Derudover er placeringen i transportbyen Padborg ideel i forhold til den form for kriminalitet.

Udgift på otte milliarder Euro
Da både mængden og værdien af varerne, der transporteres, er stigende, vil kriminelle også fremadrettet være interesseret i at bruge fremgangsmåden. For branchen er der tale om store økonomiske konsekvenser ved ødelæggelserne og tyverierne. I 2017 løb de op i anslået omkring otte milliarder Euro i Europa. Det er i sidste ende forbrugerne, der kommer til at betale regningen.

Project Cargo afsluttes i løbet af i år. Der arbejdes på at sikre, at det internationale samarbejde og den målrettede indsats fortsætter - også efter projektets afslutning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094