23948sdkhjf

De første el-varebiler fra Kina

Endnu et kinesisk bilmærke kommer til Danmark, nemlig Maxus. De lægger ud med to elektriske kassebiler og en MPV. Den danske chef kommer fra Fiat-Chrysler

Et nyt bilmærke er på vej til Danmark, nemlig det kinesiske bilmærke Maxus. Maxus lancerer tre forskellige elektriske biler, nemlig to kassevogne og en MPV/minibus.

Maxus importeres til de nordiske lande af det norske firma Rutebileiernes Standardisering Aksjeselskap (RSA), der i øvrigt importerer Suzuki til Norge.

RSA har ansat Steffen Vilstrup, tidligere regionchef for Fiat i Danmark (FCA Danmark), som Country Manager for Maxus i Danmark. Han har mange års erfaring inden for bilindustrien og er begejstret for sin nye opgave.

- Interessen for el-biler vokser støt, men de varebiler, der findes på markedet i dag, er dyre og har en begrænset rækkevidde på en opladning," siger Steffen Vilstrup.

- Alle i bilindustrien er opmærksomme på, at benzin- og dieseloperationer ubønhørligt er ved at blive udskiftet. Indtil videre er emissionsfrie biler kun et marginalt fænomen for de få, der har råd. Af de over en halv million varebiler, der i øjeblikket ruller på vores veje, er kun få elektriske, og jeg tror Maxus kan ændre det, siger Steffen Vilstrup.

To forskellige el-varebiler

Maxus lægger ud med tre forskellige modeller:

Maxus EV80 (el-varebil), der kan transportere godt 10 kubikmeter gods og har en rækkevidde på op til 200 kilometer pr. opladning.

Maxus e-Deliver 3 (el-varebil), som er noget mindre. Den kommer i to størrelser (4,8 og 6,3 kubikmeter) med to forskellige batterier (35 og 52,5 kWt).

Maxus Euniq, som er en stor elektrisk personbil/minibus.

Kinas største bilproducent

Maxus er et helejet datterselskab af Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), der producerer syv millioner biler årligt. Det gør selskabet til Kinas største - og verdens syvende - største bilproducent.

- Biler på el har betydet en systemændring i bilindustrien, siger Steffen Vilstrup.

- Nye spillere kommer nu ind på det danske marked, og tager markedsandele fra de etablerede mærker. Jeg tror, Maxus har gode muligheder for at etablere sig på det danske marked, ikke mindst om nogle måneder, hvor vi også kommer med vores personbiler.

- Det bliver spændende at tage del i denne rejse, og jeg vil gerne bidrage med min erfaring fra den "gamle verden", til den nye klimavenlige æra i bilbranchen, siger Steffen Vilstrup.

I Norge siden 2018

Maxus har været etableret i Norge siden 2018, hvor IKEA blandt andet bruger Maxus EV80 til hjemmeleveringer i Oslo-området. I Sverige testes Maxus EV80 af en række vognmænd, inklusive Widrikssons og Bring Sweden. På den måde er der hidtil solgt over 800 Maxus-varebiler i Norge og Sverige.

I Norge er der endvidere 50 Maxus-forhandlere, og siden starten i Sverige er yderligere 20 forhandlere kommet til. I Danmark er der allerede 18 forhandlere. Ifølge Steffen Vilstrup er flere på vej.

SAIC er i øvrigt partner i verdens største producent af batterier til el-biler, Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL). Derfor er batteriets fremtidige leveringskapacitet sikret.

Gammelt engelsk mærke

Maxus er ikke et nyt navn i varebilssammenhæng. I 2007 lancerede den engelske varevognsproducent LDV (Leyland DAF Vans) en varebil under navnet Maxus. Den kom både som kassevogn og som chassis - og blev også solgt i Danmark i kort tid gennem en tidligere DAF-importør, Per Goller, og selskabet LDV Danmark.

I 2008 gik LDV-fabrikken i England i betalingsstandsning. Fabrikken var dengang ejet af den russiske bilfabrik, GAZ, men det lykkedes dem ikke at finde nye investorer, der ville drive fabrikken i Birmingham videre.

I stedet gik LDV konkurs og blev overtaget af SAIC, som flyttede produktionen til Kina. Har har man siden produceret Maxus med stor succes både med el- og dieselmotorer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095