23948sdkhjf

- Vi har haft det svært, men nu er vi i kontrol

Nagel-Group i Danmark har været igennem en kraftig turnaround. Nu er man dér, hvor man vil være

- Vi har haft det svært, men nu er vi i kontrol.

Sådan siger adm. direktør Ole Brødsgaard fra Nagel-Group i Danmark. Han har sammen med Hans-Joachim Brockmeyer gennemført en turnaround af virksomhederne Nagel Danmark A/S og Nagel Liller A/S.

- Der er gjort et stort stykke arbejde fra alle medarbejderes side. Der er ændret rigtig mange ting - også i ledelsesstrukturen, siger han.

Sådan så tallene ud i 2019

Nagel Liller A/S
Omsætning: 558 mio. kr.
Driftsresultat: - 8,9 mio. kr.
Årets resultat: -1,8 mio. kr.

Nagel Danmark A/S
Omsætning: 455 mio. kr.
Driftsresultat: 92 mio. kr.
Årets resultat: 4 mio. kr.

Kilde: Nagel Group



- Der er mange ting, som vi har skullet genetablere og omlægge. Der er indført nye processer, procedurer og systemer for at kunne styre en transportvirksomhed af en anseelig størrelse. De to selskaber omsætter tilsammen for knap en milliard kroner, så vi er en virksomhed af anseelig størrelse.

- Nagel Lillers resultater har de seneste år ikke været tilfredsstillende, men nu er vi i kontrol - og som der står i årsrapporten, forventer vi et overskud i år på 2 - 6 millioner kroner - også på trods af corona-krisen.

- Corona’en har haft en markant påvirkning på alle supply chains, og også på os. Det er stadig for tidligt at konkludere hvordan corona’en kommer til at påvirke fremadrettet, men det ændrer ikke ved vores forventninger til årsresultatet. Vi er optimistiske, har en fleksibel produktionsmodel og forventer at levere et overskud som lovet i årsregnskabet.

Stadig optimering

Transportmagasinet: Er Nagel-Groups turnaround i Danmark gennemført? Er der mere, der skal gøres?

- Der er stadig mange optimeringsområder, hvor vi skal ind og kigge, siger Ole Brødsgaard.

- Vi skal se på den løbende styring og fintuning af virksomheden. I 2019 kom vi ud med et meget lille overskud på to millioner fra en omsætning på knap en milliard. Det er ikke et tilfredsstillende resultat; men nu skal vi arbejde og videre op.

- I budgettet for Danmark samlet har vi forudset et resultat 6-10 millioner kroner i 2020. Det forventer vi ligeledes at opnå, trods corona.

Digitalisering

Transportmagasinet: Hvor langt er i med digitalisering?

- IT har fyldt meget de seneste år. Begge virksomheder har haft skiftet TMS-systemer i 2018, og det arbejde er fortsat i 2019, siger Ole Brødsgaard.

- Fremadrettet kigger vi på tiltag som chauffør-apps, dokumenthåndteringer, automatisk ind- og udscanning af varerne mm. Der er mange muligheder. Dem arbejder vi på.

- Der er ingen tvivl om, at automatisering og robotisering inden for transport og logistik er stigende; arbejdsprocesser vil blive ændret, og blive mere effektive.

- Der vil være mange fordele, men der er også usikkerheder. For eksempel er jeg ikke overbevist om, at selvkørende 40 tons trucks kan erstatte vores chauffører og køre rundt i byerne, forbi børnehaver og levere til supermarkeder og andre kunder. Chaufførerne kender ruten, kunderne og hvordan varerne skal leveres, og de kender deres ansvar. Det kan du ikke automatisere.

Ramt af corona

Transportmagasinet: Hvordan er udsigten for 2020?

- Vores omsætning har fluktueret mellem forskellige segmenter og varegrupper. Det mønster, vi har set under corona-krisen, er at de store varegrupper ikke har haft svært ved at finde vej frem til forbrugerne, mens de mere specialiserede varer har haft svært ved at finde plads i logistikkæden. Det er store mængder, der er kommet igennem til centrallagrene.

- Så ja, selv som et fødevarelogistik-selskab er vi ramt af corona-krisen. Vi er meget opmærksomme på at beskytte vores medarbejdere og vores kunders supply chains. Corona har givet os nogle større omkostninger, og den har ændret i varesammensætningen, og der kan stadig komme stigning i smittespredningen.

Klar til corona

Transportmagasinet. Har I på andre områder været berørt af corona-krisen?

- Takket være vores medarbejderes gode indsats og de procedurer som vi indførte - og i øvrigt fortsat holder fast i - har vi ikke været ramt af corona-smitte direkte; men vi har haft ekstra omkostninger på grund af de mange forholdsregler, som vi har indført, svarer Ole Brødsgaard.

- Hele den europæiske transportindustri har været hunderæd for at blive ramt af smitte. Allerede i februar fik vi de første dessiner fra Nagel-Group omkring corona-forholdsregler; men det store ryk kom for alvor den 11. marts kl. 20.30, da Mette Frederiksen gik på TV og lukkede Danmark ned.

- Allerede samme aften gjorde vores produktionsfolk klar til adskillelse af de forskellige medarbejdergrupper som chauffører, lagerfolk og kontorpersonale.

Daglige møder

- I Nagel-Group havde vi i starten daglige møder med topledelsen og krisestaben med deltagelse af lederne fra alle landene. Her kunne vi hurtigt give hinanden en status over situationen lokalt på de forskellige markeder og samordne nødvendige justeringer og dermed få optimeret hver dag, siger Ole Brødsgaard, som midt under corona-krisen havde han den glæde, at Nagel Danmark fik CSR-mærke af Aabenraa kommune.

- Jeg ved godt, at der er mange firmaer i Aabenraa Kommune, som får den anerkendelse; men det er vigtigt for os, at vi er med til at være en virksomhed, som engagerer sig i lokalområdet.

- Her i Padborg tilbyder vi blandt andet arbejde til medarbejdergrupper, som har behov for hjælp og brug for at komme i gang med job. Vi tilbyder også sprogtræning og chaufførtræning.

- Nagel Liller er et dansk distributionsselskab, som kun bruger lokale chauffører. Også her er vi meget opmærksomme på at vi er en del af lokalområdet. Det er noget, som jeg gerne vil trække frem, fordi det er vigtigt for os, slutter Ole Brødsgaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11