Robotter hjælper til i forsyningskæderne
Robotteknologien er på fremmarch. Robotter er allerede indført i produktionsvirksomhederne. Nu er turen kommet til de virksomheder, som står for at distribuere produkterne.
Robotterne er ganske enkelt på vej videre ind i forsyningskæderne - og de finder i stigende grad anvendelse på lagre, hubs og terminaler i forbindelse med leverancer af for eksempel fødevarer, medicin og supermarkedsvarer.
Midt i denne digitaliseringsproces befinder virksomheden Blue Yonder sig. Selv om navnet Blue Yonder for mange stadig er nyt, er det i virkeligheden navnet på en over 30 år gammel amerikansk virksomhed, JDA Software, som udvikler systemer til supply chain logistik, butiksplanlægning og lagerforvaltning mm.
- Vi har udelukkende fokus på supply chain, fortæller Phillip Teschemacher, som er Blue Yonders chef i Danmark.
- Vi beskæftiger os både med de traditionelle operationer inden for supply chain som transportplanlægning, men også de nye områder som forecast, demand, operationplanning mm.
- For halvandet år siden overtog JDA et tysk start-up selskab, Blue Yonder, som arbejder med kunstig intelligens. I år har man besluttet at bruge Blue Yonder-navnet til hele koncernen.
Transportmagasinet: Hvad ligger der i navnet Blue Yonder?
- Blue Yonder - ja, det er dér, hvor horisonten mellem himlen og havet vokser sammen. Det er stedet, hvor det ene går over i det andet. Det er her, synergierne opstår - og man får fuld gennemsigtighed, siger Phillip Teschemacher.
Og lige netop fuld gennemsigtighed er det, som virksomheden betragter som sit adelsmærke.
- Vi skaber transparens gennem de avancerede teknologier og de applikationer, som vi tilbyder til kunderne, siger Phillip.
I Danmark i 15 år
Blue Yonder har været på det nordiske marked i 10-15 år og har en række store kunder i Norden.
- Det er et meget stort område, og jeg har også et meget stort team, som sørger for kundekontakten, leverancerne og support.
Det danske kontor ligger i København, og her har Phillip Teschemacher sin daglige gang, når han ikke er ude på farten. Han blev ansat i JDA Software for to år siden og er også en del af sammenlægningen - og rebrandingen til Blue Yonder, som blev gennemført ved et globalt kick-off møde i Las Vegas i februar. Det var lige før corona-krisen brød ud.
Corona-krisen
Transportmagasinet: Har corona-krisen betydet noget?
- Det er helt afhængig af, hvilke sektorer man befinder sig i. Det er især produktionsvirksomheder, som har oplevet en nedgang, og især hvis man har været afhængig af forsyninger fra Asien. I andre sektorer inden for fx supermarked, fødevare og medicin har man oplevet enorm efterspørgsel - det vi kalder "spikes," hvor efterspørgslen skyder i vejret og efterfølgende sætter et stort pres på forsyningskæderne. Det bliver pludselig svært at få de efterspurgte produkter frem til distributionscentrene og videre til kunderne.
Genovervejer SCM
Transportmagasinet: Har corona-krisen så fået virksomhederne til at genoverveje deres supply chain-strategi?
- De virksomheder, som har overskud til det, prøver at se fremad og lægge en plan for, hvordan de bliver mere resistente over for udefrakommende faktorer. Det handler i mange tilfælde om at digitalisere.
- De seneste måneder har vi fået mange forespørgsler om, hvordan og hvorledes man kan automatisere og digitalisere nogle af sine processer. Vores samarbejde med DHL Supply Chain om fremtidig robotteknologi er et eksempel på dette.
- Selvom løsningen gik i drift i maj - midt under corona-krisen - var det er i virkeligheden frugten af et samarbejde, der blev etableret for flere år siden.
Gøre data tilgængelige
- Kernen i vores arbejde er at gøre data tilgængelige, fortæller Phillip Teschemacher.
- Det kræver naturligvis, at vi har et tæt samarbejde med kunderne. Derfor indgår vi partnerskaber med dem. Vi har mange specialiserede konsulenter, og de er nogle af de bedste indenfor branchen. De har en stor viden om hvordan en forretning skal foregå optimalt. Og så giver vores konsulenter en masse gode råd og vejledning til kunderne.
Ikke kun robotter
Transportmagasinet: Så det handler ikke kun om at indføre robotter?
- Det, som vi kan tilbyde, er at gøre det lettere og billigere at indføre robotter. Sammen med Microsoft har vi udviklet en platform, der kan understøtte indførelsen af robotter på en simpel måde. Man kan skalere antallet af robotter op eller ned alt efter behov.
- Det er ikke over én kam, at man vil anbefale robotteknologi. Det er typiske der, hvor processerne er meget ensartet, og hvor medarbejderne med fordel kunne gå fra at lave ensformigt og manuelt arbejde til at lave andre og mere værdiskabende opgaver.
Parathed i ledelsen
Transportmagasinet: Kan mindre virksomheder også få glæde af dette her?
- Mange af verdens store virksomheder har meget kraftige digitaliseringsplaner. Virksomhederne analyserer mange af deres arbejdsprocesser og ser, hvordan man kan transformere dem. Det ser vi også hos nogle af de andre store logistikudbydere i Danmark.
- Vi kan også gå lidt længere ned i markedet; men her er der typisk fokus på selve operationen. Dermed ikke være sagt, at teknologien ikke også kan anvendes dér. Vi laver selvfølgelig en forretningscase i hvert tilfælde, og det vil blive analyseret. Her ser man nærmere på, om det virkelig kan betale sig at digitalisere og for eksempel indføre robotteknologi til at optimere processerne. Det må være noget, som den enkelte virksomheds ledelse må afgøre. Ikke alle virksomheder kan sammenlignes.
Plukkeopgaver
Transportmagasinet: Kan du give nogle eksempler på, hvad det er for nogle ting, som robotterne kan gøre i forsyningsvirksomhederne?
- Det er sådanne simple opgaver, som robotter kan i dag. De er ikke blevet selvtænkende endnu. De skal helt præcis have at vide, hvad de skal gøre.
- Der er en masse tests i gang, og det er kun et spørgsmål om tid, før robotterne vil kunne udføre lidt mere komplekse opgaver; men lige nu er det mere simple opgaver, slutter Phillip Teschemacher.