Finanslovforslag: Ros for indsats mod social dumping
Finanslovsforslaget for 2021 byder som ventet ikke på de store overraskelser og dog. DTL hæfter sig ved, at regeringen øger sin indsats mod social dumping.
- Det er rigtig positivt, siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.
- Regeringens aftale fra januar om ordnede forhold på vejtransportområdet har givet sig udslag i, at Færdselsstyrelsen får tilført næsten 12 mio. kr. årligt fra 2021 til at sikre ordentlige lønforhold på danske veje.
- Nu må vi så se, om det beløb holder i længden, for på politiets budgetter er der ikke tildelt tilsvarende midler til bekæmpelsen af social dumping. Begrebet er end ikke nævnt, og politireformen har fjernet noget fokus fra vejkontrollerne.
RUT register opgraderes
Også på andre fagområder har regeringen øget sit fokus social dumping.
På både posteringerne hos Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og Vejdirektoratet bliver det i bemærkningerne til forslaget anført, at ekstra midler bliver tilført på grund af ”den fælles myndighedsindsats mod social dumping”, idet der samtidig bliver henvist til flere politiske aftaler med de øvrige partier i Folketinget.
- Det er især glædeligt at se, at der frem til 2014 afsættes 11 mio. kr. til at opgradere det såkaldte RUT-registeret (Registeret for Udenlandske Tjenester), så det også kommer til at omfatte en særskilt anmeldelsesordning, fastslår Erik Østergaard.
Millioner til skilte
Der er i øvrigt afsat knap 30 mio. kr. i 2019 til en pulje til kommunal skiltning af hastighedsbegrænsninger for lastbiler, jf. aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019. Herudover afsættes 0,3 mio. til Vejdirektoratets administration af ordningen.
Klima-udspil i efteråret
I finanslovforslaget nævnes også, at flere af klimaaftalerne vil blive fremlagt i løbet af efteråret. Det gælder ikke mindst regeringens udspil inden for bl.a. transport, landbrug og en grøn skattereform.
- Det bliver her, at den helt store vinkelsliber skal frem, siger Erik Østergaard.
- Især hvis vi skal til at tale afgifter på transport. Det gælder i øvrigt også hele infrastrukturdelen, som også er skudt ud i fremtiden for øjeblikket.
Trafiksikkerhed beskåret
En af de institutioner, som får reduceret deres tilskud, er Rådet for Sikker Trafik. Rådet vil fra 2021 til 2024 bliver beskåret med i alt 7,3 mio. kr. efter politisk aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet.
- Det kan undre, at trafiksikkerhedsarbejdet nedprioriteres i denne tid, hvor der skal udarbejdes handleplaner frem til 2030 på grund af for mange dræbte og tilskadekomne på vejene, siger Erik Østergaard.