Runder milepæl: Så mange varebiler har MAN leveret
Hos MAN er der både stolthed og glæde. For tre år siden startede MAN med at sælge varebilen MAN TGE. Der skulle først opbygges en helt ny organisation, ansættes salgskonsulenter og produktfolk. Mekanikere skulle trænes, og reservedelsfolkene skulle til at sætte sig ind i et helt nyt ordresystem.
- Der var tale om nyt territorium for MAN, fortæller Nícolai Sperling, der er varebilschef hos MAN.
- Der var ingen eksisterende varebilskunder i kartoteket, som vi kunne starte med. Ingen havde hørt om, at MAN nu også var begyndt at sælge varebiler. Så vi skulle først ud og finde kunderne.
At det er blevet en succes, taler tallene for. Her i august 2020 blev nummerpladerne sat på MAN varebil nummer 1.000.
Varebiler i den tunge ende
Når man kigger på registreringstallene er det værd at bemærke, at MAN primært opererer i den tunge ende af varebilsklassen med varebiler fra 3 til 5,5 ton.
- Hovedvægten ligger 3,5 ton, siger Nicolai Sperling. Dette segment er noget mindre end klassen under, og derfor er bedriften med at få 1.000 glade kunder til at vælge en MAN TGE så meget desto større.
DNA fra lastbilerne
En at succes-forklaringerne for MAN er, at man har overført det serviceniveau, som lastbilkunderne har fået, til varebilskunderne.
- Det handler om hurtig service både om dagen og om aftenen. Det handler om at tilbyde serviceaftaler og tilkøbsgarantier, der er tilpasset til erhvervskørsel. Aftalerne kan løbe helt p til 10 år eller 600.000 km.
- Det handler også om at kunne opbygge en bil, så den passer til kundens behov. Her har vi stor erfaring med individuelle opbygningsløsninger.
Vant til at opsøge kunderne
MANs varebilschef er ikke i tvivl om, hvorfor så mange kunder har valgt en MAN varebil.
- Ingen opbygning er for besværlig for os. Desuden har vi et førsteklasses tysk produkt og ikke mindst en serviceorganisation og et kundefokus, der kan måle sig med alle andre varebilsmærker på markedet.
- Det er en milepæl vi har nået, og jeg glæder mig allerede til vi når 1.000 varebiler mere, slutter Nicolai sperling.