Ny Scania R500 skal køre med pærevælling
Sejlstrup Entreprenørforretning, Vrå Mørtelværk, VM Mørtel, Sejlstrup Transport... Man skal holde tungen lige i munden for at holde styr på de mange forskellige aktiviteter i det, der i 1956 startede som en maskinstation og entreprenørforretning i Sejlstrup mellem Hjørring og Løkken, og som i dag har udviklet sig til en koncern med en pærevælling af forskellige aktiviteter i entreprenørbranchen.
Fælles for alle aktiviteter er, at de kræver masser af transport, og det sørger en vognpark på 22 trækkende enheder samt en masse påhængsvogne, kærrer og trailere for.
Vognparken består næsten udelukkende af svenske lastbiler, og for nylig kom der endnu en Scania ind i flokken, en Scania R 500 B8x4*4, som chauffør Morten Kern får fornøjelsen af fremover.
Hollandsk hejselad
Bilen er leveret af Stiholts lastbilsælger Peter Munkholm og opbygget af SR Hydraulik med et hollandsk LCH hejselad med højtip - det vil sige, at det kan tippe op til lodret.
Bilen er desuden udrustet med VBG-træk, så den kan have en ekstra, lastet mørtelsilo med på en 3-akslet overføringshænger.
Når bilen ikke kører med mørtelsiloer, deltager den i de øvrige forefaldende kørselsopgaver i koncernen med forskellige typer containere.
Klassisk specifikation
Specifikationerne på den nye Scania er efterhånden blevet klassisk for en alsidig entreprenørbil fra Södertälje. Den består af en drivline med en 13-liters, 6-cyl. rækkemotor på 500 hk/2.550 Nm, 14-trins GRS905-gearkasse med to krybegear og fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem, RB662 tandembogie med udveksling 2,92:1 samt tvær- og langsgående differentialespærrer
Førerhus er et CR20 højt placeret sikkerhedsførerhus med højt tag. Der er premium førerstol med indbygget ventilation. Chaufføren har fået fuld læderpakke, premium infotainment-system på 4x20 watt med integreret navigation.
Der er udvendige opbevaringsskabe i begge sider, køleskab, opbevaringsmodul, LED-for- og baglygter mm.