Plugin-hybrid løb med prisen som Årets Varebil
Bilverdenen er i høj grad på vej mod egentlige elbiler – og det gælder også varebiler. Men for mange håndværkere er kort rækkevidde på en opladning et så markant problem, at den typiske rækkevidde for elektriske varebiler på under 150 km er et absolut no go.
Men det problem løser en ny kassevogn fra Ford; Transit Custom, som den hedder. Transit Custom har et særligt motorsystem, der består af en elmotor, der i første omgang drives af et batteri, og når det løber tør lader en benzinmotor mere strøm på batteriet.
På den måde er Transit Custom en elbil, der kan køre langt på en opladning. Og netop det system er den afgørende grund til, at bilen her i eftermiddag vandt titlen Årets Varebil 2020. En kåring, der afholdes af medlemmer af sammenslutningen af danske motorjournalister – tidligere kendt som MKD.
I spidsen for kåringen står Andreas Lang Hedegaard, redaktør på Biltorvet.dk. At netop Forden vinder er klart, vurderer han:
- Forden er teknisk interessant, og den er den bedste grønne varebil lige nu.
Blandt juryens medlemmer er Flemming Haslund, chefredaktør på Motor-magasinet. Han er enig og siger:
- For mig var der ingen tvivl på noget tidspunkt; Ford med stort set samme motor-system som Henrik Fiskers Karme i sin tid, er den stærkeste nyhed i år. Den udgør en trædesten frem mod det tidspunkt, hvor varebiler på ren el kan køre markant længere end i dag.
I alt seks biler deltog i kåringen – det samlede resultat blev:
Vinder: Ford Transit Custom
Nummer to: Volkswagen Transporter
Nummer tre: Nissan NV300